Rekrytera som Arsenal
För att Fido Film ska kunna tävla om de stora, internationella uppdragen finns ofta inget alternativ till att hämta spetskompetens från utlandet. Som Cameron Scott från Australien, som jobbar som animatör på Fido Film sedan flera år. Där finns också en lång rad andra utländska animatörer som har rekryterats för kortare eller längre uppdrag från länder som Frankrike, Storbritannien och Tyskland.
Det omvända förhållandet gäller också – den svensk som vill jobba med de riktigt coola filmprojekten bör vara beredd att flytta på sig eftersom mastodontfilmerna sällan eller aldrig produceras i Stockholm. Det gjorde Staffan Linder, nyligen hemkommen till Stockholm och tillbaka på jobbet på Fido Film efter åtta månader i Nya Zeeland, där han gjorde digitala 3D-animationer för storfilmen King Kong.
Egentligen är internationell rekrytering inte något nytt fenomen. För stora bolag som Ericsson och Astra Zeneca – eller för fotbollslag som Arsenal och Real Madrid – är det vardagsmat sedan länge.
Men Fido Film är inget stort bolag. Vanligen arbetar mellan 15 och 20 personer i den kombinerade studion och kontoret vid Stadsgården i Stockholm. Här finns varken någon HR-avdelning med särskilt ansvar för internationell kompetens eller några dotterbolag att ha personalbyte med. Det behövs inte heller. Varje månad trillar det in flera spontanansökningar från 3D-animatörer i andra länder i vd Fredrik Zanders mejlbox.
– De som söker kommer ofta från England, Frankrike och Tyskland. Och det har faktiskt börjat komma in en hel del ansökningar från östländer som Tjeckien och Baltikum, säger Fredrik Zander.
Men är det inte konstigt att de hittar till lilla Fido Film i Stockholm?
– Nej, inte alls. De här killarna är ju med i “communities” (nätverk, red. anm.), eller liknande forum på nätet. Så fort de får ett problem med en bugg eller inte kan få till en viss rörelse, så frågar de runt där. Det för med sig att alla har bra koll på vilka de intressanta 3D-animationsföretagen är, oavsett var de finns.
Det kan verka som om Fredrik Zander har en enkel uppgift. Folk hör av sig från jordens alla hörn och ber om att få jobb – och dessutom behöver han sällan göra någon anställningsintervju. Den som söker skickar en så kallad showreel, en dvd med tidigare produktioner. En showreel visar allt som Fido Film behöver veta om vad personen kan, och efter ett par telefonsamtal brukar samarbetsavtalet vara fixat.
Men han måste också jobba hårt för att hitta och locka personer med nyckelkompetens. Det har sällan de som spontan-ansöker. När Fido nyligen fick det prestigefyllda uppdraget att göra reklamfilmen för Nokias nya musiktelefon, som ska visas i 90 länder, krävdes ett omfattande arbete för att få rätt kompetens. Filmens handling kräver ovanligt avancerade 3D-animationer. Skådespelarna har digitala tatueringar på huden och en av svårigheterna var att få tatueringarna att växa fram på kroppar i rörelse. Så kallad 3D-tracking var en liten men avgörande del i arbetsprocessen.
– Arbetsgruppen på Fido bestod av ett tiotal personer, men just 3D-tracking på den nivån hade vi inte internt. Ingen i Sverige hade rätt kompetens, säger Fredrik Zander.
Han kontaktade Realvis, som har utvecklat det dataprogram som krävs för att göra animationen. De återkom snabbt med ett namn, Fabrice Visserot, och Fredrik Zander lyckades intressera fransmannen att ta uppdraget. Någon vecka senare åkte Fabrice Visserot med Fidos team till Sydafrika där inspelningen skedde under ledning av ett norskt bolag.
Även om Fabrice Visserot bara jobbade för Fido Film under några veckor är Fredrik Zander mycket nöjd. Utan honom hade de tappat uppdraget för Nokia.
– Att få vara med i de stora internationella produktionerna är som att vara med i Champions League. För mig handlar det om att plocka ihop ett bra lag för att nå dit, säger han.
Men varför är just ett 3D-animationsbolag så beroende av utländsk kompetens? En förklaring är att branschen är så ung att det fortfarande råder brist på folk som har hunnit utbilda sig och få lång erfarenhet. Rekryteringen underlättas av att animatörer ofta är så hängivna sitt yrke att man gärna åker långväga för att få vara med om de mest prestigefyllda och nydanande produktionerna. Som till exempel Tony Landais, en fransk animatör boende i London som kom över på sin semester i somras för att jobba på Fido Film.
Vad skulle hända om du bara fick ha medarbetare från Sverige?
– Då skulle jag försöka rekrytera bland de svenskar som i dag jobbar utomlands. Där finns många av de allra bästa, säger Fredrik Zander.
Det är en bra merit att ha jobbat utomlands. Både för medarbetaren personligen och för bolaget där han eller hon jobbar. Därför var det ett enkelt beslut för Fido Film att ge Staffan Linder tjänstledigt för att jobba med King Kong i åtta månader. Bättre kompetensutveckling går knappast att hitta. Dessutom gjorde det Staffan Linder lycklig.
– Att vara med och göra King Kong har varit min pojkdröm. Ett sådant här projekt dyker inte upp i Sverige. Vi var 55 animatörer från kanske tio länder och på hela den digitala sidan var vi 550 personer.
Vissa tagningar var svårare än allt Staffan Linder gjort tidigare. Som när en flock brontosaurier snubblade omkring.
– Vi vet ju inte i dag hur brontosaurier rörde sig, hur det såg ut när de föll med sina stora kroppar. En sekvens som det tog sex veckor att göra blev två sekunder i filmen.
__________________________________________________
TREND: Internationell rekrytering
I dag finns två grupper utländsk arbetskraft i Sverige: En grupp som arbetsgivarna gillar framför allt för att de går med på lägre löner. Och en mindre grupp som arbetsgivarna efterfrågar på grund av nyckelkompetens, som till exempel vissa ingenjörer och experter.
Båda grupperna ökar i storlek, enligt Per Skedinger som är docent i nationalekonomi på IUI, Industrins utredningsinstitut.
– Utländsk arbetskraft kommer att öka inom så gott som alla områden på den svenska arbetsmarknaden, säger han.
Per Skedinger forskar främst om låglönearbetsmarknader och påpekar att det är just utlokaliseringen av svenska företag som är mest diskuterat i Sverige dag. Men även trenden att rekrytera internationellt är en naturlig följd av den ökade globaliseringen. Det givna exemplet är byggbranschen, som trots Vaxholmskonflikten fortsätter att locka utländska bolag och arbetare.
För ett tjänsteföretag som Fido Film handlar det om att få in kompetens som gör det möjligt att vinna värdefulla uppdrag. Men förmodligen är det låglönekonkurrensen som kommer att utvecklas snabbast även inom tjänstesektorn. Därför kan vi ganska snart vänta oss konflikter som liknar den i Vaxholm, fast på tjänstemannasidan, tror Per Skedinger.
– En väntad reaktion är att tjänstemannaförbunden kommer att ställa ökade krav på minimilöner.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.