Resor i cyberrymden

Charterbranschen startar på ny kula på internet och British Airways kastar ut internetförsäljningen från huvudkontoret för att få fart på affärerna. Nätet tvingar resebranschen att tänka i helt nya banor.

Vad har resenäringen för likhet med finansbranschen och sexindustrin?

Jo, alla tre lämpar sig sällsynt väl för internetshopping, eftersom distributionen av de köpta varorna, i de här tre fallen biljetter och/eller turistinformation, kvittenser och pornografiska bilder, kan ske utan större transportbesvär, antingen elektroniskt eller med vanlig post.

Sexindustrin och finansbranschen har som bekant funnits på internet länge nu. Inte minst har aktieaffärer över internet blivit en stor succé.

Och nu mot slutet av förra året ser det ut som om reseindustrin har vaknat på allvar.

Det beror delvis på det intresse som programvarujätten Microsoft skapade när internetresesajten Expedia nyligen knoppades av. Börsvärdet på Expedia, noterat på teknikbörsen Nasdaq, har dock fallit i värde med en tredjedel till 11-12 miljarder kronor sedan introduktionen i november.

Amerikanska konkurrenter tycks inte särskilt bekymrade över den utvecklingen, utan satsar nu stora belopp på reseportaler för att förmå inte bara amerikanerna, utan på senare tid också européer, att köpa resor och boka bilar och hotell över internet.

Svårt nå genomslag

Men de amerikanska portalerna får antagligen svårt att nå genomslag utanför hemmakontinenten, eftersom resvanorna är så annorlunda på andra håll i världen. I USA är resvägarna ofta långa för att besöka släkt och vänner, inrikesflyget är billigt och charterarrangörer existerar nästan inte. Då finns ett behov av en oberoende organisation som med hjälp av internetsökmotorer snabbt kan söka efter billiga alternativ.

Här i Europa och i än högre grad i Asien finns däremot ingen tradition av billigt reguljärflyg, i vart fall inte över nationsgränserna. I stället görs semesterresor över längre sträckor med charterflygbolag, en reseform som fortsätter att öka.

Hela privatresemarknaden i Europa bedöms vara värd 400-450 miljarder kronor årligen och allmänt antas charterbranschen, som står för halva den siffran, vara den marknad som växer snabbast och därmed den marknad där den största internetstriden om resenärerna kommer att äga rum.

Ambitionerna i branschen är höga. I dag säljs 0,3-0,5 procent av de europeiska resorna via internet. I Norden är nivåerna högre och det ser därför ut som om Skandinavien och svenska resenärer i stor utsträckning får agera testpiloter när den europeiska charterbranschen under de kommande åren går från traditionell broschyrbaserad försäljning till webbinriktad. Lockbetet för att få kunderna att nappa på den nya tekniken är ofta lägre biljettpriser, något som betalar sig eftersom researrangörerna inte behöver betala provision till resebyråerna.

Nätambitioner

Här följer några axplock av vad som kan vara att vänta:

o Det brittiskägda charterarrangören Fritidsresors VD Ole Oftedal säger att målet är att öka internetvolymen femfaldigt på två år till 25 procent av försäljningen.

o Huvudkonkurrenten Scandinavian Leisure Group (också brittisk) lanserade i dagarna ett särskilt varumärke för internet, en egen internetarrangör kallad Ombro. Målet är 50.000 kunder i år och fyra gånger så många om två år. Betena som ska locka

kunder är möjligheten att skräddarsy en paketresa, 150-400 kronor billigare resor och möjligheten att enkelt välja bort detaljer som flygmat (sparar 100 kronor t.o.r.) eller bussresan på destinationsorten (sparar cirka 50 kronor).

o Den börsnoterade privatresebyrån Ticket vill bygga Europas ledande internetresebyrå och skapar nu tillsammans med programvaruutvecklaren Rapid Travel Solution en gemensam webbbyrå. Nästan 50 miljoner kronor satsas på introduktionen i Storbritannien i vår eller sommar. Sedan behövs mer pengar för den europeiska tillväxten. En nyemission blir nödvändig. Enligt bolagets VD Anders Holst väntas 2.000 internetresebyråer växa upp i Europa bara i år.

Just för resebyråer som Ticket är den snabba internetutvecklingen redan på kort sikt en fråga om att vinna eller försvinna. När allt fler konsumenter kan botanisera bland prisuppgifter och oändliga mängder bilder från olika semestermål direkt hos flygbolag eller charterarrangören gäller det att fristående resebyråer kan erbjuda något extra för att behålla kunderna. Det lilla extra kan gälla bättre service eller kanske troligare, ett bredare utbud. Utan sådana finesser är det troligt att fördyrande mellanhänder blir utkonkurrerade.

”Vi betalar i snitt åtta procent till resebyråerna, vilket är mycket när en snittresa kostar 5.000 kronor. När vi säljer över internet kostar det ’ingenting‘. Investeringen har visserligen kostat lite, men den är tagen nu”, konstaterar Ole Oftedal.

Vad betyder då utvecklingen för resebyråerna?

”De får hitta på något annat att sälja i sina butiker. De får gå in på affärsresande eller gå ut på nätet de också. Eller så får de bygga upp egna kunddatabaser och system, men då krävs att man är stor och stark finansiellt.”

Går hem på börsen

Att aktiemarknaden uppskattar att reseföretagen blir mer internetinriktade visade sig så sent som på trettondagen när Philippe Bourguignon, styrelseordförande i den franska jätten Club Med, Europas tionde största reseföretag, överraskande tog plats i styrelsen för amerikanska eBay.com, ett omskrivet amerikanskt webb-auktionshus. Resekoncernens aktier steg nästan 15 procent på förväntningar om samarbete eller att Club Med nu ska kunna utnyttja sitt urstarka varumärke också på internet. Senare har det franska bolaget bekräftat att bolaget satsar minst 70 miljoner kronor bara i år på internetutveckling, bland annat en egen portal.

Flygbolagen är ett annat exempel på att förändringarna kommer snabbt och att oortodoxa lösningar kan visa sig nödvändiga. Fyra av de största amerikanska bolagen, bland annat Delta och Northwest, har nyligen bildat en gemensam reseportal, trots att bolagen är bittra konkurrenter och tillhör olika globala allianser.

De europeiska konkurrenterna ligger något år efter både i försäljning och internetmognad och har ännu inga gemensamma satsningar. Bolag som SAS och British Airways har för närvarande ungefär en procent av försäljningen över internet, men vill öka den av flera skäl. Dels sparas pengar (lägre provisioner till resebyråerna), dels försvinner inte kunder (och lönsamhet) till de små budgetflygbolagen, som har högre andel internetförsäljning.

Båda de stora flygbolagen håller därför som bäst på att ansluta sig till rådande internetmode – att bygga en egen portal för resenärer för att konkurrera direkt med resebyråer och de stora amerikanska reseportalerna.

Därför har till exempel SAS nyligen relanserat sin internetplats för 50 miljoner kronor och kommer i fortsättningen att sälja biljetter också åt andra flygbolag. Bolaget siktar nu på att ha 15 procent av försäljningen över internet redan nästa år.

I första hand är nysatsningen gjord för affärsresenärer: Färjebiljetter eller extraerbjudande om billiga weekendresor från till exempel Finnair är inte med, varför konkurrensen gentemot resebyråer blir svag.

Webben sätts på bolag

Britterna, som är pressade av överkapacitet och dålig lönsamhet, går ett steg längre.

British Airways blir, enligt ett besked strax före nyår, det största företaget hittills i Europa som gör sig av med något så centralt som biljettförsäljning. Bolaget ska nämligen knoppa av internetförsäljningen i ett eget bolag. Webb-försäljning, kunddatabasbearbetningar liksom beräkningar av bonuspoäng och online-incheckning läggs i det separata bolaget. Det ska sedan skötas helt på egen hand och naturligtvis sälja konkurrenternas biljetter. För att inte ”smittas” av gamla företagsstrukturer ska det inte ens fysiskt befinna sig i British Airways huvudkontor vid Heathrow. År 2003 ska, enligt planerna, internetförsäljningen stå för hälften av flygbolagets försäljning.

Precis som vid andra internetföretag kan personalen komma att få lockbeten i form av aktieoptioner. Än är inte bestämt om det avknoppade bolaget ska noteras separat på börsen, men redan står klart att ledningen får mycket fria händer i syfte att skapa det kreativa och förhoppningsvis lönsamma kaos som präglar internetföretag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour