Ryanair
Ryanair lämnar Skavsta

Irländska Ryanairs nya guidning utgår från att bolaget kommer att få tillgång till tio plan av modellen, jämfört med 20 plan som tidigare fanns i beräkningarna.
Guidningen för passagerartillväxten sänks till passagerarantalet 156 miljoner, från tidigare 157 miljoner.
Ryanair kommer också att stänga basen i tyska Nürnberg. Baserna kommer att stängas under 2020. Bolaget kommer också att minska kapaciteten vid ytterligare ett antal baser.
“Vi beklagar att vi nu måste stänga två baser och dra ned på ytterligare kapacitet, något som helt och hållet är en konsekvens av leveransfördröjningen av Boeing Max-flygplan”, säger vd Eddie Wilson.
Boeings 737 Max har belagts med ett globalt flygförbud efter att det framkommit att ett defekt autopilotsystem legat bakom två olyckor på kort tid.
Lena Josefsson, marknadschef på Skavsta flygplats, har för flera medier framhållit att Ryanair kommer att fortsätta flyga från Skavsta och att det bara är själva basen som kommer stängas, förhoppningsvis bara tillfälligt. Ryanair har haft fyra flygplan stationerade på Skavsta. Flygbolaget har dock valt att inte förtydliga sig i fråga om nedläggningen.
SAS och Norwegians aktier steg på nyheten om Ryanairs tillbakadragande från Skavsta och Nürnberg. Ryanair och Wizz Air är de enda flygbolagen med verksamhet till Skavsta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.