Så blev Microsoft herre på täppan

Striden mellan Microsoft och det amerikanska rättsmaskineriethandlar på ytan om Windows 95, ett operativsystem förpersondatorer, och om Microsofts affärsmetoder för att göraWindows världsledande. Omkring 90 procent av alla nytillverkadepersondatorer i världen levereras idag med Windows 95 ellersysterprodukten Windows NT.

Microsoft har sedan starten 1975 vuxit i rekordfart. Företagetär idag värt mer än 200 miljarder dollar på Nasdaq-börsen i NewYork. Det finns dock två olika historiebeskrivningar över vadsom förklarar den oerhörda tillväxten: Den officella Mirosoft–versionen och en annan, betydligt mindre smickrande bild, somfrämst förs fram av konkurrenter och kritiker.

ENKLARE OCH EFFEKTIVAREMicrosofts VD, Bill Gates, driver närmast maniskt linjen attingen kan kritisera Microsoft för att man gör sina produkterenklare att använda och effektivare. Han väljer dock att undvikaatt diskutera Microsofts affärsmetoder.

I den stämning som det amerikanska justitiedepartementet, 20delstater och District of Columbia har lämnat in är det justMicrosofts affärsmetoder man skjuter in sig på. Man hävdar attde utgör ett brott mot Sherman-lagen: den amerikanska anti-trust–lagen som användes av Theodore Roosevelt för att bryta StandardOils monopol och som 1984 tvingade telekomjätten AT&T är delaupp sig.

HOTAR KONKURRENSENAmerikanska åklagare anser alltså att Microsoft genom sindominans på marknaden för operativsystem för persondatorer hotarden fria konkurrensen i USA.

Hur har då ett enda företag kunnat få den position Microsoft hari dag på datormarknaden? När Microsofts grundare, Bill Gates ochPaul Allen, började skriva operativsystem för persondatorerbetraktades den typen av datorer närmast som hobbyutrustningarför ungdomar med ett brinnande intresse för datorer.

Det företag som Gates och Allen drog igång tjänade i och för sigpengar. Men det var inga stora summor under de första åren. Detvar egentligen först 1981 som det stora lyftet kom, närdatorjätten IBM valde att bygga sina persondatorer på ettoperativsystem från Microsoft: MS-DOS.

Där lades grunden för Microsofts snabba utveckling. MS-DOS blevsnabbt en standard för persondatorer.

Men förstlingen MS-DOS var ganska tungrott och ställdeförhållandevis höga krav på kunskaper hos användaren. Det insågäven Gates och Allen, men det var de inte ensamma om. IKalifornien satt Steven Jobs och Steve Woszniak och arbetade påen mycket användarvänligare lösning: Macintosh. När Microsoftsvarade med den första versionen av Windows 1983 tyckte mångaatt den var en ganska blek kopia av Macintosh.

Men Windows-marknaden växte ändå oerhört snabbt. PC-tillverkareoch deras kunder hade redan valt att arbeta med MS-DOS, och devälkomnade den förbättring som Windows ändå innebar. 1983 komockså Microsofts första version av ordbehandlaren Word. Tidigarehade ordbehandling på PC varit synonymt med Word Perfect, som idag ägs av kanadensiska Corel. Men Microsoft åt sig snabbt in iden marknaden. Nästa skalp för Microsoft var kalkylprogram.Lotus 1-2-3 var det mest sålda kalkylprogrammet tills Microsoftlanserade Excel 1987.

Microsoft hade nu Word och Excel, som integrerades med varandra.Det blev enkelt att föra över text från Word till Excel och viceversa. Detta var inte alls lika självklart mellan Word Perfectoch Lotus 1-2-3.

KÖPER INNOVATIONERMicrosoft insåg också att det snabbaste sättet att tillägna siginnovationer många gånger var att köpa upp företag medintressanta produkter. Word och Excel följdes därför avpresentationsprogrammet Powerpoint, som Microsoft fick med signär utvecklaren Forethought köptes. Även Powerpoint integreradesmed Word och Excel och Microsofts Office-paket såg dagens ljus.Det är nu inte det faktum att programmen fungerar bratillsammans som är den stora frågan för det amerikanskajustitiedepartementet. Det är istället sättet Microsoft säljerdem på. PC-tillverkare, som praktiskt taget är tvungna att köpaWindows från Microsoft, får också bra rabatter på Office-paketen.Så bra att konkurrenterna egentligen inte har en chans attkonkurrera på allvar.

När internet kom i ropet under 1994 behövdes en webbläsare föratt kunna ta del av allt som fanns att hitta på internet. Någraamerikanska studenter hade i samarbete med det amerikanskadataforskningsinstitutet NSCA utvecklat webbläsaren Mosaic, somsnabbt blev mycket populär. En av de drivande utvecklarna bakomMosaic var den unge Marc Andreesen, som gick vidare och grundadeNetscape, som på kort tid tog över som ledande webbläsare.Microsoft togs på sängen. Utvecklingen av internet gick snabbareän man tänkt sig. Men eftersom en av Microsofts högre chefer,Michael Rosen, och Netscapes VD Jim Barksdale kände varandraefter att ha arbetat samtidigt på AT&T togs informella kontakter,som ledde till förhandlingar om att Microsoft skulle köpa inNetscape.

Men ledningen för Netscape kunde inte acceptera Microsofts kravpå delägarskap, styrelseplats och förhandsinformation omkommande produktutveckling. Enligt Marc Andreesensminnesanteckningar, som han nu överlämnat tilljustitiedepartementet, kände han ett underförstått hot frånMicrosofts representanter. Gå med på våra krav, annars kommer niinte att få tillgång till det ni behöver för att kunna få eraprodukter att fungera väl på Windows 95.

EGEN WEBBLÄSAREFörhandlingarna strandade. Ett utkast till avtal blev aldrigundertecknat. Istället valde Microsoft att satsa på ett utvecklaen egen webbläsare: Internet Explorer. För att vinna tid valdeMicrosoft sin vanliga taktik; och köpte in en befintlig produkt.Som något av en ödets ironi valde Microsoft att köpa justwebbläsaren Mosaic.

Netscape dominerade marknaden för webbläsare totalt närMicrosoft lanserade Internet Explorer. Men Netscape tog betaltför sin produkt; Microsoft valde att göra Internet Explorergratis.

Justitiedepartementet kritiserar framför allt att Microsoftkrävde av PC-tillverkarna att de inte skulle leverera någonannan webbläsare än Internet Explorer med datorerna. Netscapeskulle hållas borta till varje pris.

DAMMSUGER MARKNADENSamtidigt har Microsoft dammsugit marknaden efter intressantaföretag att köpa upp. Under de senaste åren har Microsoft köptupp eller köpt in sig i 37 företag inom media, TV och kabel-TV,Multimedia, interaktiv underhållning, röstigenkänning, e-postoch meddelandehantering, och internetverktyg. Detta bidrarsäkert också till justitiedepartementets och delstaternas oro.Men man ska också komma ihåg att det är valår i USA i år förkongressledamöter och delstatsåklagare. Några kritiker hävdaratt detta förklarar att så många har hoppat på stämningsvagnen.Flera amerikanska senatorer har gått ut hårt mot Microsoft.Bland andra senator Orrin Hatch, republikan från mormonstatenUtah. Hatch har alla skäl i världen att hoppa på Microsoft. WordPerfect föddes i Utah och utvecklingen bedrivs fortfarandedelvis där. Nätverksföretaget Novell ligger också i Utah ochförsöker på alla vis överleva sedan Microsoft lanserade WindowsNT för några år sedan.

Men Microsofts största problem är kanske varken domstolen,justitiedepartementet, senatorer eller delstatsåklagare. Utankanske är det istället marknadens syn på företaget och inteminst på dess högste chef, Bill Gates.

Hans brist på ödmjukhet inför situationen kan kanske orsaka merskada än alla de andra tillsammans.

BILDTEXT:

Många av Microsofts konkurrenter finns inte längre, andra för entynande tillvaro.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco