Så gör medelklassen bäst affärer
När Ola Rönnqvist 2002 tog vd-jobbet på Polarbröd hade han blivit varnad. Inte av grundarfamiljen Jonsson, som gav honom stor frihet. Utan av vd:ar i andra företag.
– Jag fick höra att det var ett elände att jobba i familjeföretag. Grundarna skulle lägga sig i jämt. Men det visade sig att det här inte stämde på någon punkt, berättade Rönnqvist på ett seminarium i Stockholm nyligen.
Ämnet för konferensen i slutet av maj var medelstora företag och arrangör var näringslivsmyndigheten Nutek. Och det som är problemet är ofta företagens storlek. Inte om de råkar vara familjeägda.
– Det verkar som om de medelstora företagen bär bördan av det stora företagets kapital och arbetskraftskostnader men saknar de små företagens flexibilitet, menade Sten Axelsson, projektledare på Nutek.
Medelstora bolag har definierats som att de har mellan 20 och 499 anställda. Det här är en liten del av svenskt näringsliv. I Tyskland svarade den här typen av verksamheter år 2001 för 50,4 procent av den privata sysselsättningen. I Sverige var motsvarande andel bara 28 procent. Timglasprofilen, med många små och stora företag men nästan ingenting i mitten, gäller alltså i hög grad. Det här är allvarligt för samhällsekonomin, eftersom dagens medelstora bolag brukar bli morgondagens storföretag.
Men de 20 företag som specialgranskats av Nutek kan verkligen inte kallas problemföretag. Polarbröd redovisar till exempel en vinst på 100 miljoner kronor på en årsfakturering om 600 miljoner. Utmaningar finns dock. Ola Rönnqvist pekade på att medelstora företag kan ha svårt att anpassa systemen för it och logistik i den takt som är lagom med hänsyn till verksamhetens ekonomi:
– Det är svårt att växa i rätt takt.
Samtidigt är investeringar av det här slaget livsnödvändiga. Strukturomvandlingen i näringslivet gör att kunderna blir färre, större och allt mer internationella. Lundbergs Produkter i Nyköping tillverkar snickeridetaljer för gör-det-självare. För fem år sedan ingick 30 procent av kunderna i stora byggmaterielkedjor. Idag ingår hela 85 procent av kunderna i sådana kedjor. För att kunna leverera till dem är avancerade it- och logistiksystem ett krav. I det här avseendet är strukturomvandlingen ett problem för medelstora företag. Den sätter också hinder för nya, små företag som får svårt att göra de investeringar som krävs för att “komma in” hos storkunderna.
I andra avseenden är utvecklingen en fördel. Så är fallet för Abeko, som tillverkar regnkläder. Företaget levererar bland annat till H&M och har därmed kunnat följa med klädkoncernen ut i världen. Detsamma gäller för Polarbröd, vars produkter både säljs av egna distributörer och i Ikeavaruhus.
För ett företag, Polykemi i Ystad, har faktiskt konsolideringen varit till fördel. Bolaget tillverkar plastråvara. Kemibranschen präglas av koncentration och av att de stora leverantörerna ensidigt fokuserar på storkunderna och överger andra segment. Det har gjort att den nisch som Polykemi verkar inom har vuxit ordentligt.
Framgångar kommer givetvis inte gratis. Av Nutek-studien framgår att hårt arbete, snabba beslut och stram kostnadskontroll är gemensamma drag i de 20 bolagen. Behovet av att kunna styra sin egen tillvaro gör att outsourcing inte är särskilt utbrett. Ola Hugoson, vd för Polykemi, säger sig vara “närmast allergisk mot begreppet outsourcing”. De it-lösningar som finns på marknaden anses inte vara tillräckligt anpassade till kundernas behov. Det finns dock exempel på motsatsen. Ett företag som inte ingår i studien, serviceföretaget Hemfrid, använder ett affärssystem från it-jätten SAP som traditionellt har haft storföretag som sin huvudsakliga kundgrupp.
Att driva ett mindre företag brukar traditionellt ses som något som man får göra med känsla och ett stort engagemang. Rederiet Donsötank drivs av familjen. Inom ägarfamiljen anser man att rörelsens art kräver det.
– Man driver företaget på arbetet och på fritiden och arbetar både på land och till sjöss. Man lever med företaget 24 timmar om dygnet och det finns inget utrymme att leva stort. Man anpassar sig efter hur det går för företaget, säger rederiets vd Roger Nilsson i Nutek-rapporten.
På andra håll finns emellertid en beredvillighet att anlita externa företagsledare. Ola Rönnqvist är ett exempel. En av hans uppgifter har varit att skola in nästa generation i ägarfamiljen. En annan har varit att bygga ut Polarbröds organisation så att den motsvarar de krav som en stor försäljningsvolym innebär. Rönnqvist berättade vid Nutek-seminariet att grundarna aldrig tvekat att investera i nya maskiner, medan man inte varit lika övertygade om hur man till exempel skulle kunna räkna hem anställning av en produktchef.
– När jag började var vi två akademiker i företaget. Idag är vi 19. Med den utveckling vi haft i verksamheten känns det bra att kunna visa att vi får ut intäkter av en sådan expansion.
För att lyckas som medelstort bolag måste man ibland agera okonventionellt. Ola Hugoson berättar att han under studieåren i Lund fick lära sig att det var förkastligt att ha lager:
– Men vi har tusentals ton i lager för att kunna erbjuda våra kunder den sortens leveranstider som de förväntar sig. Det fungerar bra för oss.
Han fick medhåll under seminariet av Gerda Böcklinger, vd för Pelly Butiksinredningar. Även detta företag håller lager för att kunna ge snabb service till sina kunder i detaljhandeln, som idag har helt andra krav än förr på flexibilitet hos sina leverantörer.
Vad är då det som mest kännetecknar ledarskap i medelstora företag.
Ett svar gavs av Pelle Holm, en av deltagarna på seminariet och tidigare under 12 år vd för häftapparatstillverkaren Isaberg Rapid som ägs av Industrivärden.
– Man är inte beroende av rapporter som i det stora bolaget. I stället kan man träffa kunder och leverantörer och har chans att lära känna varenda människa i bolaget. Att leda ett medelstort företag är helt enkelt det roligaste managementjobb som finns.
Utmaningar för medelstora bolag
1. Kunna anpassa sig till en förändrad omvärld
2. Kunna hålla hög innovationstakt
3. Kunna använda it lika bra som stora företag
4. Kunna växa inom sin nisch utan att kostnaderna ökar alltför mycket
Källa: Nutek
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.