Sämre än väntat från Essity – VD: ”Betydande potential i bolaget”

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar en omsättning i linje med förväntat under andra kvartalet. Nettovinsten minskade under perioden.
Ulrika Kolsrud Essity
Ulrika Kolsrud, VD för Essity.

Omsättningen sjönk 6,6 procent till 34 185 miljoner kronor (36 617). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 34 789. Den organiska försäljningstillväxten var 1,9 procent (-0,9), där ökade försäljningspriser var den främsta drivkraften.

Ebita-resultatet uppgick till 4 628 miljoner kronor (5 237), med en ebita-marginal på 13,5 procent (14,3).

Det justerade ebita-resultatet uppgick till 4 693 miljoner kronor (5 398), väntat 4 926, med en justerad ebita-marginal på 13,7 procent (14,7).

Resultatet efter skatt blev 3 053 miljoner kronor (3 334).

Resultat per aktie uppgick till 4,39 kronor (4,72). Justerat resultat per aktie blev 4,71 kronor (5,13).

I vd-ordet skriver Ulrika Kolsrud som tillträdde som ny vd och koncernchef den 1 juni att: “Kvartalet präglades av en svag konjunktur och osäker omvärld, vilket resulterade i en begränsad volymtillväxt. Vår stabila utveckling trots en utmanande marknadssituation visar styrkan i Essitys breda portfölj av viktiga produkter och tjänster för bättre hygien och hälsa.”

“Inom Consumer Goods var tillväxten stark för Incontinence Products Retail och Feminine Care medan marknaden för Baby Care fortsatte vara utmanande med låga födelsetal och hård konkurrens. Minskad aktivitet inom hotell- och restaurangsektorn resulterade i lägre efterfrågan inom Professional Hygiene och inom vårdsektorn påverkade sämre förutsättningar på vissa marknader försäljningen för Incontinence Products Health Care negativt. Trots dessa utmaningar har vi levererat ännu ett kvartal med positiv organisk försäljningsutveckling”, fortsätter Kolsrud.

Produktmixens påverkan var något negativ, delvis beroende på att handeln ökade sin andel av egna märkesvaror inom Baby Care och Consumer Tissue. Samtidigt bidrog en ökad andel premiumprodukter inom Professional Hygiene positivt till mixeffekten.

“Tillväxten var positiv i Europa. I Latinamerika var tillväxten stark, med hög tillväxt inom Consumer Goods och Professional Hygiene. I Nordamerika var tillväxten negativ.”

“Detta är min första kvartalsrapport som vd och koncernchef. Jag ser betydande potential i bolaget och det är med stor entusiasm jag tar mig an uppgiften att tillsammans med alla fantastiska medarbetare accelerera Essitys lönsamma tillväxt.”

Essity, Mkr Q2-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2024 Förändring
Nettoomsättning 34 185 34 789 -1,7% 36 617 -6,6%
Organisk försäljningstillväxt, procent 1,9 -0,9
Ebita 4 628 5 237 -11,6%
Ebita-marginal 13,5% 14,3%
Justerat ebita 4 693 4 926 -4,7% 5 398 -13,1%
Justerad ebita-marginal 13,7% 14,2% 14,7%
Nettoresultat 3 053 3 334 -8,4%
Resultat per aktie, kronor 4,39 4,72 -7,0%
Justerat resultat per aktie, kronor 4,71 5,13 -8,2%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.