Sanofi tar nedskrivning på 19 miljarder

Franska Sanofi tar engångskostnader på 1,8 miljarder euro i det andra kvartalet, huvudsakligen hänförlig till en nedskrivning av Eloctate - specialistläkemedelsbolaget Sobis hemofililäkemedel som även säljs under varumärket Elocta.

Det framgår av Sanofis delårsrapport för det andra kvartalet.

Sanofi marknadsför Eloctate huvudsakligen på den amerikanska marknaden.

Eloctate hade under det andra kvartalet en försäljning på 171 miljoner euro, vilket motsvarar en nedgång med 8,0 procent vid oförändrade valutakurser. Nedgången hänförs till press från konkurrens.

Det schweiziska läkemedelsbolaget Roche marknadsför det konkurrerande läkemedlet Hemlibra för behandling av hemofili.

Under januari 2018 förvärvade Sanofi Sobis partner Bioverativ för 11,6 miljarder dollar. Bioverativ är en avknoppning från läkemedelsbolaget Biogen och är Sobis partner gällande blödarsjukapreparaten Alprolix och Eloctate.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här