SAS-aktien spås bli kursvinnare
”Vi har haft en god utveckling och en bra början på det nya året”, säger Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS inför bolagets helårsresultat som presenteras imorgon.
SAS jämför januari i år med samma period förra året och ser hur många som rest med bolaget och slår ut detta över antalet resta kilometer, alltså passagerarkilometer. I snitt ökade passagerarkilometrarna med drygt 9 procent under perioden. Det är främst på de längre routerna, Europa och internkontinental, som den största ökningen skett, visar materialet. Det är bland annat resor till och från Storbritannien, Tyskland och Belgien som står för en stor del av ökningen.
Det är framför allt segmentet ”business class” som ökat markant, med nästan 19 procent under den aktuella perioden.
”Januari förra året var svagt på grund av millenieskiftet. Många valde att inte resa under den tiden vilket innebar att vi hade en svag januarimånad. Det var främst affärsresenärerna som detta påverkade eftersom många av dem också förlängde sin semester en bit in i januari förra året”, säger Sture Stölen på SAS som understryker att hela resebranschen redovisade svaga siffror för januari förra året.
Utvecklingen av inrikesflygningarna i Sverige har också varit god. Där har antalet passagerarkilometer ökat med drygt 12 procent mellan januari i år och samma period förra året. Även inrikesflygningarna i Norge och Danmark har utvecklats väl, dock inte lika bra som i Sverige.
”Vi har sett en god tillväxt under en längre period. Konjunkturen är gynnsam, men vi har dock sett en viss avmattning. Samtidigt har våra konkurrenter dragit sig tillbaka”, säger Sture Stölen.
SAS-aktien har hävdat sig väl på Stockholmsbörsen det senaste året. Den har stigit med cirka 23 procent samtidigt som generalindex fallit med 24 procent. Mäklarhuset Arosmaizels är i en analys mycket positiv om SAS framtidsutsikter, som citeras på sajten Passagens finanssidor.
Arosmaizels har en riktkurs på 110 kronor vilket ska jämföras med dagens kurs på 92,50, alltså en ökning med 18 procent.
”Vi tror SAS på längre sikt kommer att bli en aktiv aktör i den oundvikliga konsolideringen av flygbolagsindustrin i Europa. I ett sådant scenario är SAS undervärderat och kan räkna med ett betydande lyft under kommande år, skriver Arosmaizels i rapporten från den 6 februari.
”Om SAS långdistanssatsning lyckas, vilket vi förväntar oss, kommer passageraromsättningen stiga med 8 procent per år under de närmaste fyra till fem åren. SAS passagerartillväxt blir på 7 till 9 procent per år mot 5 procent för marknaden totalt”, påpekar Arosmaizels, som inte heller räknar med att SAS kommer att bli pressade på hemmamarknaden, där konkurrenterna har blivit färre.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.