Scandics VD: ”Hilton är perfekt”

Brittiska hotellkoncernen Hiltons bud på Scandic Hotels glädjer såväl aktiemarknaden som företagets VD Roland Nilsson. Affären rätar ut frågetecknen kring bolagets expansion i Europa och ger honom själv möjlighet att koncentrera sig på hemmamarknaden. ”Vi hade kunnat klara oss på egen hand i Europa men det hade tagit längre tid”, säger Roland Nilsson som nu siktar på förvärv på den norska hotellmarknaden.

Dagens affär, där internationella lyxhotelljätten Hilton lägger bud på Scandic-koncernen, glädjer marknaden som vid lunchtid hade skickat upp aktien med 34 procent till 141,50 kronor. För VD Roland Nilsson är kurslyftet bara ännu en av de applåder han fått under sina drygt tio år på VD-stolen.

Det Scandic han tog över 1992 var ett lätt sargat hotellkonglomerat som han genast satte kniven igenom att avyttra såväl gourmetrestauranger som vägkrogar och genom att låta kvastarna gå på chefsnivå. Sedan dess har han inte bara uppnått sitt stora mål, att göra bolaget till marknadsledare i Norden, utan även hunnit kapa åt sig den prestigefyllda titeln Årets Ledare.

De frågetecken som funnits runt bolaget har rört expansionsplanerna i Europa, framförallt i Tyskland, Belgien, Storbritannien och Holland, som den senaste tiden betraktats som ”halvhjärtade” och ansetts tynga aktien.

Var den här affären ett måste för att klara expansionen? ”Nej, vi hade kunnat lyckas ändå, men det skulle gått mycket långsammare. Men på en hotellmarknad som befinner sig i en så pass omfattande konsolideringsfas som den europeiska är den snabbhet och styrka Hilton ger en väsentlig fördel. Affären ger oss en större möjlighet att tillhöra den vinnande sidan och fortsätta ta marknadsandelar både i Norden och Europa.” Hur ser du på den fortsatta konsolideringen av marknaden de närmaste åren, är det bara de stora kedjorna som överlever? ”Till stor del är det ’survival of the fittest’ som gäller. Det finns alltid plats för nischaktörer på lokala marknader, men ska man vara med och ta en del av de internationella kunderna måste man liera sig med stora aktörer för att kunna utveckla det som kostar pengar – marknadsföring, IT-utveckling, bokningssystem. Man måste också ha finansiella muskler nog att investera i vidareutbildning och utveckling av medarbetarna. Gör man inte det hamnar man i nischaktörrollen och får varken den enhetliga kvalitet eller den överlevnadskraft som krävs.”

Genom affären får Hilton ett starkt fäste i Norden, vad får ni? ”Vi stärker hela vår existens på marknaden. Dels får vi in ett varumärke som vi saknat i vår produktvolym, dels får vi tillgång till ett av världens största kundsystem med över 10,5 miljon kunder. Affären är industriellt logisk i och med att verksamheterna är så olika och inte överlappar varandra, vilket hade kunnat bli fallet med andra köpare. Den är även bra för våra medarbetare; många söker sig till den här branschen för att komma ut i världen och nu finns möjligheter att göra det i 165 länder. Hilton är den perfekta tillväxtpartnern för oss, det enda som hade varit bättre var om vi hade köpt dem, haha.”

Scandic har totalt 154 hotell, hur ser den framtida varumärkesstrategin ut? ”37 hotell, varav 20 i Norden och 17 utanför, kommer att definieras om till Hilton-varumärket. Utöver dem har elva hotell identifierats som potentiella Hilton-hotell på två års sikt. De drygt 100 övriga hotellen kommer även fortsättningsvis att drivas under varumärket Scandic. På orter som Östersund och Örnsköldsvik kommer det aldrig att finnas marknad för ett Hilton, därför är Scandic oerhört viktigt som ett ’mid market’-varumärke i den nordiska regionen.”

På ett par av era hotell i Tyskland samarbetar ni med Holiday Inn vilket nu ger en varumärkeskrock mellan två internationella kedjor, hur hanterar ni den? ”De hotellen drivs enligt franschiseavtal som vi kommer att lösa upp, för att sedan göra om dem till Hilton-hotell. Hur och när det kommer att ske är en förhandlingsfråga men vi avser att sätta igång snarast.”

Du kvarstår som VD med ansvar för fortsatt expansion i Norden, hur ser den strategin ut? ”Vi har störst fokus på Norge där vi idag har 5-6 procents marknadsandel vilket vi tycker är för lite. Där tittar vi både på förvärv av enskilda hotell och kedjor. Vi kommer även att fortsätta anpassa vår produktportfölj till den lokala tillväxten på olika marknader. Vi behöver några hotell till i Stockholm och några i Köpenhamn, där vi redan bestämt att öppna två nya inom en tvåårsperiod.”

Du har personligen fått applåder för vad du gjort med Scandic, och det har spekulerats i att du är mer än redo för nya och större uppgifter än Scandic – hur länge stannar du som VD? ”Så länge jag trivs. Det här är en viktig del av Scandics fortsatta utveckling och av bolagets medarbetare. Jag vill stanna så länge jag trivs, det kan bli hur länge som helst. Jag känner inte för att flytta på mig just nu.”

Hiltons aktiekurs har varit betydligt sämre än Scandics de senaste åren, är du säker på att ni sålt er till rätt kedja? ”Ja, det tror jag. Hilton har gjort ett mycket starkt första kvartal, trots att det funnits psykologiska rädslor för mul- och klövsjukans effekter på verksamheten. Dels har den inneburit att folk inte vågar resa hursomhelst inom England, dels har den riskerat att påverka Hiltons ’game’-division, som bland annat omfattar hästkapplöpning. Men de har klarat sig bra ändå. Jag är inte orolig för deras framtid.”

Scandic är ett attraktivt fäste i Norden för fler än Hilton, vad tror du om oddsen att det kommer ett konkurrerande bud? ”Jag kan inte bedöma det utan bara konstatera att de i så fall måste lägga ett rejält bud för att det ska bli intressant.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.