Scaniachef: Den europeiska marknaden är het

Marknaden för tunga lastbilar i Europa är i en stark trend. Enligt Scania är den marknadsprognos för 2015 som konkurrenten Volvo gav i somras för låg. Och nästa år fortsätter tillväxten.

”Våra kunder tjänar mer pengar, det är hög beläggningsgrad och flottorna rullar för fullt”, säger Scanias försäljningsdirektör Henrik Henriksson skriver Dagens Industri i tisdagens tidning.

”Ser vi på det tredje kvartalet som helhet så blir det ett starkt kvartal. Vår bedömning är att det pekar emot en totalmarknad på 260.000 i Europa (EU 30, Di:s anm.) i år. Vi ser inte några signaler på att uppgången från tidigare i år inte ska fortsätta utan räknar med att marknaden blir stark även i fjärde kvartalet”, säger Henrik Henriksson.

Nästa år räknar Scania med att den europeiska lastbilsmarknaden blir ännu större.

”Tillväxten fortsätter nästa år även om den kanske inte blir lika hög som i år”, säger Henrik Henriksson.

Den fortsatt starka efterfrågetillväxten på tunga lastbilar i Europa, som Scania vittnar om, är en viktig konjunktursignal och en i högsta grad betydelsefull nyhet för Volvokoncernens pressade aktie. Uppenbart påverkas inte de europeiska åkeriernas köplust av alla oroshärdar i omvärlden.

”Volvoaktien handlades på måndagen till den lägsta noteringen – knappt 78 kronor – sedan oktober 2014. Den starka utvecklingen i Europa bör innebära att aktien knappast faller lägre. Samtidigt talar utvecklingen i resten av världen för att resan tillbaka till 100 kronor tar lång tid”, skriver DI:s Anders Hägerstrand.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.