SKF väntas fortsätta tjäna storkorvan
– SKF:s rapport är alltid en trendsättare. Och framför allt nu när alla är oroliga för kreditturbulensen, säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt inför rapporten som väntas tisdagen den 16 oktober.
Det är ingen djärv gissning att tro att kreditturbulensens eventuella påverkan på verkstadsbolagens orderingång kommer att vara en av de stora frågorna de kommande börsveckorna. En av de analytiker Direkt har pratat med verkar vara säker på sin sak när det gäller SKF.
– Det blir en stark rapport. Turbulensen är av finansiell karaktär och den ska inte ha påverkat SKF. Det som jag framförallt kommer att titta på är produktiviteten, det vill säga hur mycket de får behålla från de ökande volymerna, säger han.
SKF:s rörelsemarginal väntas landa på 13,1 procent det tredje kvartalet, enligt SME Direkt prognossammanställning som 18 analytiker har deltagit i. Det skulle vara en förbättring från 12,3 procent motsvarande period i fjol, men lägre än andra kvartalets 13,5 procent.
SKF spås redovisa ett resultat före skatt på 1.683 miljoner kronor för det tredje kvartalet (1.422). Den totala omsättningstillväxten väntas ligga på 9,8 procent, vilket skulle ge en översta rad i resultaträkningen på 13.773 miljoner kronor.
SKF-ledningen har länge gett positiva signaler om volymkomponenten. Av andra kvartalets totala försäljningsökning om 11,9 procent kunde 6,9 procent hänföras till volym. För det tredje kvartalet spår analytiker i genomsnitt en volymfaktor på 7,7 procent, enligt SME Direkt.
Den nedåtgående pristrenden på rostfritt stål ska inte förväxlas med prisutvecklingen för specialstål. Medan exempelvis Alfa Laval är en stor köpare av den allt billigare förstnämnda stålkategorin får SKF finna sig att se en press uppåt för den andra kategorin. Kullagerjättens mantra är att lägga över detta på nästa led och bolagets guidning vid förra rapporttillfället var att pris/mix-faktorn skulle vara fortsatt stark men ändå inte riktigt nå upp till andra kvartalets 2,7 procent. SME-kollektivet tippar på en pris/mix ska bidra med 2,3 procent i tillväxt.
– Jag väntar mig en fortsatt gynnsam pris/mix-faktor, även om det inte blir något spektakulärt. Det är ju inte riktigt SKF:s melodi, kommenterar en av analytikerna.
Bolagets valutaprognos, väl värd att nämna med tanke på den senaste tidens dollarförsvagning, är att valutakurserna kommer att ge en negativ effekt på cirka 100 miljoner kronor. Prognosen för helåret är att valuta ger en motvind på 600 miljoner kronor. Sedan prognosen kommunicerades har dollarn tappat ytterligare, från ungefär 6:65 kronor till cirka 6:45.
Ett ständigt återkommande spörsmål inför SKF:s rapporter är försäljningen till den amerikanska bilindustrin. I början av oktober vinstvarnade Haldex med hänvisning till Nordamerika och emellanåt kommer rapporter om biltillverkarnas tuffa tillvaro på andra sidan Atlanten.
– Generellt sett har bilproduktionen i USA varit okej enligt statistiken. Och jämförelsetalen från i fjol är lätta. Och Europa och lastbilssidan tuffar på bra. Så jag är inte orolig för bilsidan, säger en av analytikerna.
Förbättring av lönsamheten i Automotive-divisionen har länge stått högt upp på vd Tom Johnstones att-göra-lista. Målet är att Automotive ska ha en rörelsemarginal på mellan 6 och 7 procent nästa år. Andra kvartalet uppgick den till 7,0 procent med då ingick vissa poster av engångskaraktär.
– Underliggande var Automotives marginal 6,3 procent och budskapet var att det var den nivån man skulle räkna med framöver med reservationen att andra halvåret av tradition innebär lägre volymer än första, säger en av analytikerna som får medhåll av en kollega som absolut inte tycker att man ska extrapolera Automotives marginal i förra rapporten med tanke på att andra halvåret av tradition är så pass mycket svagare.
Av de 18 analytiker som lämnat sin rekommendation har elva köp eller öka, fem analyshus har en neutral inställning medan en rekommenderar sälj eller minska, enligt SME Direkt.
Nyhetsbyrån Direkt
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.