Skogen växer till sig

Skogsindustri-VM har börjat. Den amerikansk-finländska sammanslagningen i skogen är sannolikt bara början.

Det föreslagna samgåendet mellan den finska skogsjätten UPM-Kymmene och amerikanska Champion International, som också blir namnet på den nya koncernen, är den första stora transatlantiska fusionen i skogssektorn. De initiala börsreaktionerna har varit frostiga men affären lär få efterföljare.

Tempot och perspektiven i skogsbranschen har förändrats mycket under de senaste åren. När Affärsvärlden för tre år sedan frågade UPM-Kymmenes företagsledning varför världen dittills inte hade sett några finsk-svenska förvärv inom skogsbranschen, löd svaret »Om det fanns några stora synergier att hämta genom förvärv över Östersjön då skulle vi nog redan har sett sådana.«

Största skogsgruppen

Året därpå kom Storas fusion med Enso. Det skapade, sett till produktionskapaciteten, världens största skogsföretag. De uppskattade samordningsfördelarna vid den affären har ökat från drygt två procent, vid de första initiala bedömningarna, till tre procent av den samlade omsättningen.

I en kapitalintensiv bransch med historiska avkastningsproblem är det naturligtvis företagsledningarnas plikt att ta till vara denna potential. Efter Stora-Enso-affären har också i stort sett alla större spelare uttalat att de vill vara med och leda den globala konsolideringen av skogsindustrin.

De industriella drivkrafterna till dessa affärer är inte bara att sänka produktionskostnaderna utan också att skaffa sig en tillräckligt stark marknadsposition för att få en större kontroll över utbudet av ny kapacitet och därmed papperspriserna. Den finansiella drivkraften är inte minst att etablera sig som en branschledare och därmed få en värderingsmässig premie i förhållande till konkurrenterna.

Rätt tillfälle

Sedan måste naturligtvis rätt tillfälle väljas. UPM-Kymmene har aldrig förnekat att amerikanska Champion International har stått högt upp på företagets önskelista för förvärv. De stora skillnaderna i värdering mellan amerikanska och europeiska skogsföretag har emellertid omöjliggjort ett initiativ från UPM-Kymmene. När nu värderingsskillnaderna mellan bolagen har minskat något, så klipper företaget således till. Något för snabbt om man ska bedöma av den kortsiktiga börsreaktionen. För sett utifrån från ett europeiskt perspektiv så betalar UPM-Kymmene dyrt för Champion. UPM-Kymmene bjuder en premie på 30 procent för ett bolag, vars vinster värderas väsentligt högre än de egna och har en större konjunkturkänslighet genom sin relativt stora exponering mot pappermassa och sågade trävaror.

De förväntade synergieffekterna om 325 miljoner dollar lär i första hand kunna räknas hem inom journalpapperområdet, där det nya bolaget blir världsetta, och där UPM-Kymmene är etablerat på den amerikanska marknaden sedan tidigare. Stora-Enso är sannolikt det bolag som kommer med nästa transatlantiska drag. Bolaget har, förutom de finansiella resurserna, en större anläggning i Kanada, som tillverkar journal- och tidningspapper. Det ger bolaget större fördelar i jakten på kostnadssänkande synergieffekter än aktörer med enbart europeisk eller amerikansk närvaro.

Frågan är också när branschettan International Paper som har en större europeisk närvaro inom såväl finpapper, solidkartong som wellpapp börjar öka trycket på den europeiska marknaden.

Bolaget har hittills av sina europeiska konkurrenter beskrivits som »en sovande gigant«.

Inom wellpappområdet ses en fusion mellan irländska Jefferson Smurfit och det amerikanska intressebolaget Smurfit-Stone Container som nästa naturliga steg i konsolideringen av detta segment.

SCA:s möjlighet

På hygienpapperssidan finns det redan två etablerade världsspelare. Procter & Gamble och Kimberly Clark. Inom denna sektor är också möjligheterna att plocka ut storleksfördelar större än i andra delar av skogsindustrisektorn. Orsaken är att verksamheten i högre grad handlar om att bygga varumärken samtidigt som produktutvecklingen är mera intensiv än inom tryckpapperssektorn.

En fusion mellan branschtrean och fyran, amerikanska Fort James och svenska SCA är den affär som har de största potentiella synergierna. Bolagen är värderingsmässigt jämspelta. De har samtidigt en stor överlappning när det gäller den europeiska verksamheten och dessutom skulle en affär ge SCA:s framgångsrika produkter större tillgång till den amerikanska marknaden.

Läs mer om SCA på sid 54-58.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.