Smart Eye rapporterar organisk tillväxt på 50%- minskar rörelseförlusten

Teknikbolaget Smart Eye redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Smart Eye rapporterar organisk tillväxt på 50%- minskar rörelseförlusten - Smart Eye
Foto: Smart Eye

Rörelseförlusten minskade.

Omsättningen steg 65,1 procent till 91,3 miljoner kronor (55,3). Den organiska försäljningstillväxten var 50%, att jämföra med 32% i föregående kvartal.

”Återigen är det Automotive som leder vägen, tack vare att våra produktionsprogram kommit igång”, kommenterar VD Martin Krantz.

Tillväxten i Automotive var 121 procent mot förra året, att jämföra med 83 procent i tredje kvartalet.

”Korea är fortfarande den primära tillväxtmotorn och är på god väg att implementera DMS brett. Volymerna på andra marknader inte riktigt tagit fart än, även om de växer från en lägre nivå. Vi förväntar oss att andra marknader som Japan, Europa, och USA kommer att mogna under kommande kvartal”, säger Krantz om utvecklingen inom Automotive.

Tror på fortsatt lönsamhet

Tillväxten inom andra affärsområdet Behavorial Research var 29 procent, att jämföra med 17 procent i tredje kvartalet.

”Vi är övertygade om att den lönsamma tillväxten kommer att fortsätta i år, vilket är en av grundstenarna för att nå lönsamhet i hela företaget”, säger Krantz.

Ebitda-resultatet blev -27,1 miljoner kronor (-60,6).

Rörelseresultatet blev -67,1 miljoner kronor (-100,1).

Resultatet efter skatt blev 136,4 miljoner kronor (-99,2), och per aktie 3,75 kronor (-3,78).

Ingen utdelning föreslås (0).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -24,6 miljoner kronor (-54,4).

Likvida medel uppgick till 79,7 miljoner kronor (62,7).

”Behavioral Research är på god väg mot lönsam tillväxt, något vi beräknar kommer fortsätta i många år. Vår verksamhet inom Automotive är ännu inte lönsam, men tack vare branschens ofrånkomliga tröghet kan vi se en mycket tydlig riktning mot lönsamhet under detta år, i takt med en stadiga ström av nya bilmodeller påbörjar och rampar upp sin produktion. Dessa två faktorer samverkar för att säkerställa lönsamhet för hela bolaget senare under 2024” säger Krantz i slutordet.

Smart Eye, Mkr Q4-2023 Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 91,3 55,3 65,1%
Organisk försäljningstillväxt, procent 50
EBITDA -27,1 -60,6
Rörelseresultat -67,1 -100,1
Nettoresultat 136,4 -99,2
Resultat per aktie, kronor 3,75 -3,78
Kassaflöde från löpande verksamhet -24,6 -54,4
Likvida medel 79,7 62,7 27,1%
Årsutdelning per aktie, kronor 0 0
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets