SOL: 400 Mkr i kassan och 2,6 miljoner namn
Dagens besked om att SOL:s storägare vill sälja ut sitt innehav i bolaget tas med fattning både på marknaden – strax efter 11-tiden hade SOL-aktien stigit med 70 öre till 3:70 – och av SOL:s ledning.
”Vi befinner oss i en bransch där i princip alla våra konkurrenter har strategiska ägare. Lycos-portalen, som ägs av Bertelsmann och Terra Lycos, är bara ett av många exempel. Om vi kan komma in i ett sådant sammanhang är det bara en fördel för oss att våra nuvarande storägare säljer ut”, säger Birger Steen, VD för SOL, till Ekonomi24.
”Kommer vi inte in i ett sådant sammanhang klarar vi oss bra på egen hand. Vårt mål att nå break-even fjärde kvartalet 2003 kvarstår och vi har en tillräckligt stark finansiell ställning för att klara oss fram till dess utan att behöva ta in nytt kapital.”
SOL hade vid halvårsskiftet 474 Mkr i kassan, vilket vida överstiger marknadens värdering av bolaget som ligger på knappt 140 Mkr. Samtidigt blöder bolaget kraftigt. Under andra kvartalet gjordes en förlust på 800 Mkr, inklusive goodwillavskrivningar, på en omsättning på bara 37 Mkr. Den underliggande förlusten visar på en kapitalbränningstakt på drygt 30 Mkr i månaden.
”Vi jobbar med våra kostnader och har bara i år reducerat dessa med 40 procent. Den trenden fortsätter, vi minskar successivt det negativa kassaflödet i bolaget.”
Förutom kassan är det som kan vara attraktivt för en köpare den 2,6 miljoner stora medlemsbasen. 1,8 miljoner av dessa är registrerade med mobiltelefonnummer, vilket öppnar möjligheter inom mobilt internet. Något drömscenario för framtiden eller eventuell drömköpare, vill Birger Steen dock inte peka ut.
”Nej, det är ägarna som driver processen. Vår uppgift i ledningen är att verka för högsta möjliga värdeskapande och det är det jag ska ägna mig åt. En bra köpare för oss är en köpare som betalar bra. Förhoppningsvis kan det sammanfalla med en bra industriell ägare som kan få ut synergier ur ett förvärv”, säger Birger Steen.
Trots att internetannonseringen är en minst sagt osäker bas att stå på är han hoppfull om intäkter den närmaste tiden. ”Vi fortsätter jobba på de annonsörer som faktiskt fortsätter investera i nätannonsering parallellt med att vi ser tillväxt i våra andra intäktsströmmar; katalogverksamhet på internet, eftertextannonsering samt användarbetalningar via till exempel SMS.”
Ni har en ganska tuff höst bakom er, med bland annat flera tunga chefsavhopp, hur mår de anställda i bolaget med tanke på vad som händer? ”Vi har påverkats väldigt av annonskonjunkturen och den allmänt tunga stämningen i branschen. Dessutom har vi genomfört kostnadsbesparingar och en del anställda har fått lämna bolaget så visst har det varit tungt. Men med tanke på kassapositionen är vi ändå starkt rustade jämfört med många andra i branschen, det är något organisationen känner styrka i.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.