Sparekonomen: Då blir Traton-aktien intressant

Traton noteras i Frankfurt och Stockholm den 28 juni. Nordnets sparekonom har tittat närmare på hur sparare bör betrakta aktien, och om det är läge att gå in i den.
Sparekonomen: Då blir Traton-aktien intressant - bratt-scania-700_binary_6962567.jpg

Volkswagen försökte redan tidigare att notera bolaget, med koncernens divisioner för tunga lastbilar och bussar, men ändrade sig och sänkte värderingen rejält. Att Traton nu noteras inte bara i Frankfurt, utan även i Stockholm, tror Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, beror på att det gynnar värderingen.

”Att man absolut vill att noteringen genomförs nu tror jag har med konjunkturen och det eventuellt kommande sämre börsläget att göra.”, skriver hon.

Frida Bratt menar att Scania är ett fint bolag och det mest lönsamma i koncernen. Men hon vill uppmärksamma att spararna får MAN, som har betydligt lägre marginaler, på köpet. Om värderingen hamnar i det lägre intervallet så värderas Traton till halva Volvo i börsvärde, vilket enligt Bratt är rimligt med tanke på hur stor del av Traton som utgörs av MAN.

”Lyckas bolaget vända kolossen MAN och där få upp lönsamheten skulle det kunna innebära en jättevändning. Men man ska ha i åtanke att det är ett enormt arbete. Scania är redan här med nya generationens lastbilar, och det gör att potentialen därmed finns att göra samma lönsamhetsresa som Volvo”, skriver hon.

Första handelsdag för Traton, som består av Scania, MAN samt en mindre verksamhet i Brasilien, blir den 28 juni i Frankfurt och Stockholm. Det går att teckna aktier från 17 juni till den 27 juni. Aktierna kommer att gå för en teckningskurs på mellan 27 och 33 euro styck, vilket motsvarar en värdering för hela Traton på mellan 145 och 177 miljarder kronor.

Teckningintervallet är brett och konjunkturen vacklar, så aktien blir intressant om den hamnar på en nivå i det lägre intervallet, menar Frida Bratt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets