Stark tillväxt för Hellofresh i andra kvartalet 

Det tyska matleveransföretaget Hellofresh bekräftar idag de preliminära siffror för andra kvartalet som släpptes i förra veckan. Intäkterna steg kraftigt och resultatet ökade.
Stark tillväxt för Hellofresh i andra kvartalet  - hellofresh-900
Foto: Hellofresh

Antalet aktiva kunder uppgick i slutet av perioden till 7,68 miljoner (4,18) och antalet beställningar under kvartalet var 30,98 miljoner (18,10).Omsättningen steg 60 procent till 1 555 miljoner euro (972,1).

Det justerade ebitda-resultatet blev 157,8 miljoner euro (153,6), med en ebitda-marginal på 10,1 procent (15,8).

I förra veckan höjde Hellofresh guidningen och intäkterna väntas i år öka med 45-55 procent, jämfört med tidigare 35-45. Den starka tillväxten får dock bolaget att öka satsningarna på höjd kapacitet vilket kommer tynga marginalen. Den justerade ebitda-marginalen väntas nu bli mellan 8,25 och 10,25 procent, mot tidigare 10-12 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.