Stark trend i nikotinbolaget – köp

ANALYS Framgångarna med det tobaksfria snuset Zyn har ökat intresset för Swedish Match-aktien de senaste åren. Värderingen är dock fortsatt attraktiv för långsiktiga placerare.

KÖP Sedan Affärsvärlden senast tryckte på köpknappen i Swedish Match, i nr 10/2017, har aktien avkastat cirka 70 procent inklusive utdelningar. Och det trots fortsatt hård konkurrens på snusmarknaden i Skandinavien, trots att amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA jagar massmarknadscigarrer med regleringar och möjligen förbud för smaksatta cigarrer, trots en negativ EU-dom i snusfrågan och trots amerikanernas bristande aptit på svenskt snus. Kursuppgången har i mångt och mycket handlat om Zyn, ett ”tobaksfritt snus”, eller en ”nikotinportionsprodukt utan tobak” som bolaget kallar den.

2014 började Swedish Match med testförsäljning av Zyn. 2016 utökades distributionen i västra USA och Zyn började även säljas i Sverige. Under 2017 fattades beslut om att börja producera Zyn i USA, en investering på över 40 miljoner dollar. Bolaget hade knappt hunnit avisera investeringen i Owensboro, Kentucky förrän den behövde utökas, och utökas igen.

Försäljningen av Zyn har vuxit explosionsartat i USA de senaste åren. Under första kvartalet nådde Zyn-volymerna över 6 miljoner dosor, upp mer än 40 procent jämfört med fjärde kvartalet och nästan tre gånger högre än första kvartalet i fjol. Och då ska man komma ihåg att den nationella lanseringen påbörjades först i april i år.

När investerarnas upphetsning över Zyn var som störst förra hösten handlades Swedish Match till ett framåtblickande p/e-tal på över 25, enligt Factset. Därefter har såväl aktien som värderingen kommit ner. Affärsvärlden räknar med att Swedish Match ökar vinsten per aktie med knappt 16 procent i år och med 11 procent nästa år. P/e-talet för 2020 faller då till cirka 16, vilket är i nivå med bolagets långsiktiga snittvärdering.

Att sent i börscykeln kunna köpa ett av börsens mest välskötta, aktieägarvänliga och ocykliska bolag till en normalvärdering – som historiskt alltid inneburit en underskattning av bolagets förmåga att öka vinsten – lockar. Med Zyn har Swedish Match ett högintressant tillväxtben under många år framöver, även om konkurrensen ökar.

Detta är en kortversion av Nikotinbolag som övertygar. Prenumeranter kan logga in och läsa hela analysen här.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets