Starkt trots avmattning i USA

Den svenska exporten går som tåget trots att affärerna med USA fortsätter att utvecklas trögt. Den svaga exporttillväxten till USA kompenseras mer än väl av att det går allt bättre i andra delar av världen.

Nu när den amerikanska ekonomin är på väg in i en betydligt lugnare tillväxtfas är det många som befarar att effekterna av avmattningen snabbt kommer att sprida sig till andra delar av världen. Värst drabbade väntas starkt exportberoende länder som exempelvis Sverige, Tyskland, Japan och Kina bli. Men än syns inga sådana effekter, tvärtom växer exporten i dessa länder så att det knakar och i de flesta fall minskar faktiskt USA:s betydelse som direkt exportland. En trend som, om man räknar bort Kina, har synts under flera års tid.

För Sverige är det extra påtagligt hur starkt varuexporten har utvecklats i år. I löpande priser ökade exporten under perioden januari till juli med 13 procent i värde jämfört med motsvarande period i fjol (se tabell). Och det är tydligt hur bra exporten går till framför allt länderna i vår närhet. I år har exempelvis Tyskland återtagit platsen som vår största exportmarknad och till våra nordiska grannländer växer exporten med runt 20 procent. Och visserligen växer även exporten till Kina i snabb takt men landet ligger trots detta kvar på plats 12, räknat som direkt exportmarknad för svenska företag.

Varufördelningen ser också lite annorlunda ut när länder som USA och Storbritannien inte längre växer lika snabbt. Exporten av skogsprodukter har tagit fart och maskinindustrin växer så det knakar. Oljeprodukter och råvaror går också bra vilket beror på stigande priser och en stark generell efterfrågan på världsmarknaden.

Tendensen i alla stora exportländer är dessutom densamma. Handeln med länderna i närområdet växer i betydelse. För japanska företag är numera de asiatiska NIC-länderna i form av Sydkorea, Taiwan, Hong Kong och Singapore en större marknad än USA och den kinesiska marknaden är lika viktig som hela EU-området. För Tyskland är det handeln med EU och då framför allt EMU-länderna som växer i betydelse. Det börjar kanske trots allt synas något av en EMU-effekt i handeln. Det stora undantaget är Kina vars beroende av den amerikanska marknaden är i princip obrutet även om exporttillväxten till andra handelsområden är imponerande.

Men visst kommer en nedgång i USA att få effekt. Inte minst för att effekten sprider sig till så många regioner. Baserat på historiska mönster är exempelvis eftersläpningen i konjunkturen cirka tre kvartal i Tyskland jämfört med i USA. Och skulle USA gå in i en rejäl recession så kommer effekterna troligen snabbare än så. Framför allt på grund av följderna för de finansiella marknaderna i form av svagare börs och kraftiga valutarörelser.

Blir det bara en mild nedgång finns det däremot goda möjligheter att motverka bortfallet i form av svagare export till USA. I stort sett alla de stora exportländerna skulle exempelvis kunna stimulera den inhemska konsumtionen ytterligare. Och i länder som Tyskland och Japan finns ett stort inhemskt konsumtionsbehov efter flera år av svag hushållsefterfrågan. En sådan strategi skulle dessutom lätta på obalanserna i handeln som byggts upp när USA i stort sett ensamt drivit upp efterfrågan i världen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.