Stigande framtidstro i handeln

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober. Näthandeln har gått starkt under pandemin och tongångarna bland e-handlarna är positiva. Även butikshandlarna ser något ljusare på tillvaron men framtidsutsikterna är fortsatt betydligt lägre än vid samma period förra året.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det skriver Svensk Handel i den senaste handelsbarometern.

“Framtidsutsikterna i butikshandeln har varit mörka sedan coronakrisen slog till och det är glädjande att vi ser en liten ljusning. Handlarna blickar mot årets viktigaste period med Black Friday och julhandeln, men det är fortfarande osäkert hur pandemin kommer att påverka försäljningen”, säger Karin Johansson, VDpå Svensk Handel.

Handelsbarometern för oktober visar att Framtidsindikatorn för butikshandeln, som sammanfattar handlarnas framtidstro, stiger med 1,9 enheter till 87,3. Det är en rejäl återhämtning från i april men fortfarande långt upp till den neutrala nivån på 100.

E-handlarna har fortsatt en stark tro på den framtida försäljningen där framtidsindikatorn stiger 4 enheter till 118,9.

“Coronapandemin har snabbat på handelns digitala omställning. Allt talar för att fler paket än tidigare kommer att handlas på nätet under årets Black Friday och julhandel. För alla aktörer inom leveranskedjan av e-handelspaket väntar ett riktigt stresstest”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn Okt Sep Aug Juli Juni Maj April
Butikshandel 87,3 85,5 85,7 81,2 79,6 70,4 64,2
Dagligvaruhandel 89,8 87,6 87,5 82,4 85,1 73,7 73,9
E-handel 118,9 114,9 115,4 115,2 115,7 99,6 101,3
Sällanköpshandel 84,8 83,3 83,9 79,9 74,3 67,3 54,4
Källa: Svensk Handel


    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här