Storbolagen pressas av cronaviruset

Stora Enso, Volvo Cars, Essity och Assa Abloy. Svenska storbolag med fabriker och tiotusentals anställda i Kina drabbas hårt av coronavirusets utbredning.

Utbrottet av coronaviruset leder inte bara till börsras utan även till kännbar press på flera av landets största företag, inte minst de med verksamhet i Kina där finns över 80 000 bekräftade coronafall. Skogsindustrikoncernen Stora Enso är en av dem som påverkas på plats. Bolaget har fyra produktionsanläggningar och omkring 5 500 anställda i landet.

– En av våra fabriker i norra Kina har varit nedstängd i cirka två veckor på grund av virusrisker i staden Qian’an i provinsen Hebei. Vi hoppas delvis kunna starta upp verksamheten igen och att vi kan producera för fullt igen nästa vecka. Vi producerar bland annat läkemedelsförpackningar i fabriken som har runt 1 500 anställda, säger Carl Norell, presschef på Stora Enso Sverige, till Affärsvärlden.

I sitt bokslut som släpptes den 30 januari prognostiserade Stora Enso för ett operationellt ebit-resultat på mellan 90-200 miljoner euro under årets första kvartal.

– Vi kommenterar inte finansiell information mellan kvartalsrapporter, svarar Carl Norell på frågan om hur corona-situationen kommer att påverka bolagets prestation under årets inledande månader.

Inte bara produktionen utan även logistiken har påverkats på grund av att färre fraktfartyg än normalt är i omlopp. Bland annat har den danska rederigiganten Maersk ställt in fartygsrutter mellan Europa och Asien i spåren av coronaviruset.

– Vi har märkt vissa utmaningar på sjötransportsidan. Det är färre fartyg tillgängliga och svårare att göra bokningar. Men vi är vana vid att hantera logistikutmaningar och har rutiner för att hitta alternativa transportlösningar, säger Carl Norell.

Den svenska biljätten Volvo Cars, som har fyra fabriker i Kina, har känt av coronavirusets effekter. Bolagets försäljning minskade med åtta procent till 39 742 bilar i februari, jämfört med samma period under förra året. Tappet är en direkt effekt av coronavirusets utbrott i Kina, där nedgången var hela 81,5 procent i februari i år jämfört med ifjol. Utanför Kina ser dock siffrorna bättre ut: i USA avancerade försäljningen med 18 procent och i Europa steg den med knappt två procent.

– Sedan coronavirusets utbrott skedde under det kinesiska nyårsfirandet i slutet på januari har industrin stått nästan stilla i landet. Av våra fyra fabriker har vi nu kunnat starta upp en, vilket vi gjorde i slutet på februari. De övriga tre kommer vi att starta upp igen i takt med att de kinesiska myndigheterna lättar på restriktionerna. Vi ser ju nu att utvecklingen går åt rätt håll, spridningen av viruset har bromsat in och restriktionerna har börjat lättas upp. Då kan vi få personal på plats i fabrikerna och få igång leverantörskedjan. Vi ser även att kunderna börjar komma tillbaka till bilhallarna, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars, till Affärsvärlden.

Volvo Cars övriga tillverkning, i Sverige, Belgien och USA, har än så länge inte påverkats.

– Vi har lyckats parera effekterna och inte behövt stoppa någon produktion utanför Kina. Den går i normal takt, säger Stefan Elfström och fortsätter:

– Vi konstaterade i början på februari att både produktion och försäljning i Kina kommer att påverkas negativt under första kvartalet. Men vi siktar på att hämta upp detta volymtapp under resterande del av året. På global basis ser vi framför oss en ökad försäljning under helåret.

Andra svenska storbolag som ABB, SKF och Atlas Copco stängde ner sina kinesiska fabriker i början av februari, men öppnade upp igen senare samma månad. Men virusets påverkan på Assa Abloy, som har en stor verksamhet i Kina, är desto större. Låstillverkaren har 15 fabriker och omkring 10 000 anställda i landet, knappt en fjärdedel av deras personalstyrka. De flesta av bolagets fabriker i Kina tillverkar låsprodukter som säljs inom landet eller i närområdet medan en del i huvudsak tillverkar komponenter för fabriker på andra marknader.

– I slutet på januari höll vi stängt precis som alla andra över det kinesiska nyårsfirandet. Sedan förlängdes stängningen i och med utbrottet. Från och med den 10 februari har vi successivt börjat öka produktionen och i slutet på februari låg vi på cirka femtio procent av vår kapacitet, säger Björn Tibell, ir-chef på Assa Abloy, till Affärsvärlden.

Situationen har än så länge haft begränsad påverkan på tillverkningen i Europa, men läget börjar bli kritiskt.

– Den mesta tillverkningen utanför Kina påverkas inte alls, men vi har produkter som består av komponenter som tillverkas i landet och som inte kan slutföras om inte de komponenterna finns tillgängliga. Vi har förstås komponenter på lager, men lagren räcker inte i all evighet och det börjar därför bli kritiskt att få igång produktionen i Kina, säger Björn Tibell.

Förra året redovisade Assa Abloy intäkter på 94 miljarder kronor, varav cirka fem procent kom från kunder i Kina. Omsättningen i Sydkorea, som också drabbats hårt av coronaviruset, uppgick ifjol till nästan två procent av koncernens intäkter. På denna marknad har Assa Abloys produktion hittills varit nästan oförändrad, enligt Björn Tibell. På frågan om hur bolagets finansiella prestation under första kvartalet och helåret kommer att påverkas av den rådande virus-situationen, säger han:

– Det kan jag inte svara på i nuläget men självklart ser vi dramatiska effekter i Kina, där industrin har stått mer eller mindre stilla i 1,5 månad. Det påverkar alla bolag med verksamhet i landet. Däremot är följdverkningarna för oss hittills relativt begränsade på övriga marknader, men vi bevakar noggrant vad som sker.

Också mjukpappers- och hygienbolaget Essity berörs av situationen i Kina. De är majoritetsägare i Vinda som är noterat på Hongkongbörsen och som är ett av de största hygienbolagen i landet.

– En av deras fabriker i Hubei-provinsen har varit stängd under ett par veckors tid och är det fortfarande. De försöker motverka detta genom ökad produktion i andra anläggningar. Men Vinda är ett självständigt bolag och vi hänvisar därför till dem för övriga kommenterar. Essitys produktion och leverans har i övrigt inte haft några störningar på grund av coronaviruset, säger Per Lorentz, presschef för Essity, till Affärsvärlden.

Hur kommer produktionsstörningarna hos Vinda påverka Essitys under första kvartalet?

– Vi kommenterar inte det. Vi redovisar vår rapport för första kvartalet den 23 april.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.