Svag hand mot Svenska Spel
Otillfredsställande. Besvikelse. Så har spelbolag beskrivit sina resultat för andra kvartalet. Och även om bolagen haft sina egna, företagsspecifika problem, så är det flera som hänvisar till den svenska statens satsning på nätpoker. Det som inte skulle bli ett så stort problem när det lanserades i mars i fjol, och i förlängningen gynna de privata bolagen, har visat sig mycket svårare än väntat att rå på.
– Svenska Spel fick en fantastisk start och har hållit sina andelar, möjligen ökar de kanske lite fortfarande. Det har slagit mot flera bolag, men det är hos Unibet det syns mest, säger Jonas Elofsson, analytiker på Kaupthing.
Unibet har dessutom bytt pokerplattform, vilket har bidragit till att det gått trögt att få i gång pokern. Antalet aktiva pokerkunder minskade under andra kvartalet. Även Betssons aktiva pokerkunder minskade under kvartalet, med 6 procent till 42 500, men enligt vd Pontus Lindwall har bolaget inte förlorat marknadsandelar i Sverige. Det är utanför Skandinavien, främst i Turkiet, som bolaget förlorat kunder.
Unibets vd Petter Nylander medger att konkurrensen från Svenska Spel blev tuffare än förväntat.
– Den licens de fick inledningsvis såg inte så attraktiv ut. Men sedan har de lobbat och lyckats få mer öppettider och högre spelbelopp. Verksamheten har blivit allt mer kommersiell över tiden. Därför har det tagit längre tid än vi trodde innan läget stabiliserade sig, säger han.
Nätpokermarknaden är allt annat än transparent men Svenska Spel har lyckats kapa åt sig någonstans kring 35 procent. Därefter följer Unibet och Ladbrokes med betydligt mindre andelar, enligt analytiker ligger de kring 15-20 procent. Betsson och Expekt.com är mindre ändå. Bakom den statliga framgången ligger bland annat att svenskarna litar på Svenska Spel och dess betalningssystem, att varumärket är starkt och marknadsföringen stor.
Men det kan bli svårt för bolaget att ytterligare stärka sina marknadsandelar. Unibet och Ladbrokes räknar båda med en stabilisering av statens framfart på nätpokermarknaden, en syn som Jonas Elofsson delar.
– Härifrån och framåt blir det svårare att locka mer kunder. Konkurrerande sajter har ett bättre erbjudande, till exempel större turneringar och bonusar, säger han.
Det finns enligt Petter Nylander tecken på att Svenska Spels tillväxt dämpats under sommaren. Men det kan också handla om säsongsmönster. Augusti har, med den här sommarens mått mätt, bjudit på fint väder och då lockar inte nätspelande på samma sätt som i regn och rusk. Svenska Spels ambition är dock att öka marknadsandelarna ytterligare något, enligt informationschefen Andreas Jansson.
Samtidigt har pokermarknaden kommit in i en mognadsfas. Tillväxten kommer av allt att döma att bli mer modest framöver.
– Vi har sett en tydlig sättning i marknaden, pokerhypen är över, säger exempelvis Ladbrokes Nordenchef Douglas Roos.
Han tror visserligen att marknaden kommer att bli betydligt större än i dag, men att det kan ta upp till tio år innan den fulla potentialen är nådd. Det är inte osannolikt att den starka konkurrensen på nätspel nu leder till en konsolidering. Unibet blir exempelvis approcherat av ägare till mindre skandinaviska bolag som vill sälja sina verksamheter till Unibet.
Men vad blir nästa hype i spelvärlden? Det råder det delade meningar om. Bingo hör till de spel som visar störst tillväxt, dock från små tal. Unibet har nätbingo, liksom Betsson och Svenska Spel. Här finns också Mariabingo, som via brittiska Parabol ägs av svenska Maria Invest. Nätbingo omsätter, enligt Maria Invest, cirka 800 miljoner dollar per år, en försvinnande liten del av den totala bingomarknaden, som är värd 12 miljarder dollar. Nätbingon väntas dock omsätta fyra gånger så mycket som i dag inom två år.
Bingo lockar också en annan kundgrupp än det traditionella nätspelandet – kvinnor. Det är just det som gör att vissa tvivlar på potentialen. Nätspelandet har hittills varit en sfär som dominerats av män. Bingovärdar och möjlighet för spelarna att kommunicera, chatta, med varandra används för att attrahera bingomålgruppen.
Även en annan typ av nya nätspel, så kallade skill games, innebär utmaningar för operatörerna. Skill games är, som namnet antyder, spel där skicklighet avgör framför tur. Vanligast är spel som backgammon eller schack. Än så länge är det här små verksamheter för börsbolagen, men området växer. Ett problem är att de här spelen tar längre tid och därmed genererar lägre intäkter för bolagen som lever på att ta en andel av spelvinsten.
– En hand poker tar mellan 30 sekunder och 2 minuter. Backgammon tar i bästa fall 20 minuter, ibland 40 minuter eller mer. Spelarna orkar bara spela kanske två spel, sedan böjar de bråka, säger Douglas Roos.
En annan del av skill games är dataspelsturneringar om pengar. Det kan handla om populära krigsspel som Battlefield, Quake och Counter-Strike. Än så länge har dock börsbolagen inte satsat på det här. En anledning är att det är svårt att tjäna pengar på verksamheten. I poker kan en sämre strateg som får bra kort vinna över en bättre pokerspelare. I dataspelsvärlden kommer en dålig spelare alltid att förlora. Och då blir motivationen att fortsätta satsa pengar låg. För att den här typen av spel ska växa krävs bra rankningssystem. Douglas Roos tror dock att det kan lösa sig på samma sätt som med pokern.
– Där spelar de bästa spelarna på 100-dollarsborden, de som är sämre på bord med lägre insatser. Problemet är att de företag som äger rättigheterna till dataspelen vill ha en så fet bit av kakan att det knappt blir värt för spelbolagen att vara med, säger han.
I Sverige är Gamelio, som ibland nämns som en framtida börskandidat, verksamt på området. Men lönsamheten har ännu inte utvecklats i enlighet med ägarnas förväntningar.
Inom pokervärlden har det också nyligen lanserats ett nytt sätt att satsa pengar – pokerfonder. I stället för aktier investerar fondförvaltarna i pokerspelare, som får spela med investerarnas pengar mot en del av vinsten. Verksamheten är dock ännu i sin linda och det återstår att se hur hög avkastningen kan bli.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.