Svensk kärleksdryck tvingas byta namn

Svenska Magic House Försäljning har de senaste månaderna fått stora rubriker i USA med sin dryck Niagara. Drycken har beskrivits som en Viagra för kvinnor och framgången har varit så sagolik att Hollywood tänker göra en film om den. Läkemedelsjätten Pfizer är dock inte lika road och tvingar nu Magic House att byta namn på sin dryck.

Magic House har annars en allt annat än sagolik historia bakom sig. I sin ursprungliga form noterades bolaget på SBI-listan 1998 och gick som en raket upp till ett börsvärde på mer än 700 miljoner kronor. Därifrån inleddes sedan en nedgång som kantades av diverse turer kring felaktiga påståenden om att dryckerna skulle vara vetenskapligt utvecklade och även interna transaktioner mellan ägarna i bolaget.

De verkställande direktörerna kom och gick i en rasande fart och till slut hade nästan hela börsvärdet försvunnit. I slutet av förra året bestämdes att det ursprungliga Magic House skulle bli riskkapitalbolag och att dryckesverksamheten skulle säljas ut till aktieägarna för 10 öre per aktie.

Bland tillgångarna i bolaget fanns en dryck som hette Niagara. Den hade Magic House fått med när bolaget i början av förra året köpte konkurrenten Nordic Drinks. Niagara hade då lanserats som en afrodisiakadryck men försäljningen ville aldrig ta fart ordentligt.

Utförsäljningen av dryckesverksamheten blev klar i våras och det nya bolaget heter Magic House Försäljning. I samma veva som dryckesverksamheten såldes av inleddes ett samarbete med en amerikansk distributör av Niagara och en kvinna i Little Rock Arkansas fick i februari tag i ett par flaskor.

Sedan sade liksom bara pang.

Kvinnan, Lari Williams, sålde drycken i sin egen lilla affär som en kärleksdryck för kvinnor och uppenbarligen tog det ordentlig fart i stan. Flaskorna flög från hyllorna och snart hade media fått upp ögonen för Niagara. Lari Williams fick vara med i Good Morning America ett par gånger och amerikanska tidningar älskade historien.

”Vi introducerade Niagara i USA i samband med Valentines Day och sedan dess har vi fått en oerhörd respons även från andra håll. När något går bra i USA så får det ofta en effekt även på andra håll i världen eftersom många håller ögonen på vad som händer där”, säger Titti Pålsson, marknadschef på Magic House Försäljning.

Exakt hur mycket Niagara som säljs för tillfället vill hon inte säga men enligt uppgifter i Aftonbladet rör det sig om mer än 750 000 flaskor i veckan som skeppas från Tingsryd till USA.

”Niagara är idag vår absolut största produkt och USA är än så länge vår största marknad. Om den nuvarande trenden håller i sig så lär den väl fortsätta vara det även framöver”, säger Titti Pålsson.

I Hollywood älskar man också historien om Niagara och en film är redan på gång. Julia Roberts har nämnts för den kvinnliga huvudrollen men det senaste budet är att det blir Rachel Weisz som spelar Lari Williams i filmen. Julia Roberts har ändå hunnit tala sig varm för Niagara i amerikansk press, något som man inte direkt gråter över på Magic House Försäljning.

Något som man däremot kanske gråter över är att Niagara blivit känd som ”Viagra for Women”. Det har nämligen gjort att den amerikanska läkemedelsjätten Pfizer, som tillverkar Viagra, också fått upp ögonen på den svenska sexdrycken. Advokaterna skickades snabbt in och hotade med att begrava drycken under ett berg av stämningar om man inte bytte namn.

På tisdagen meddelar också Magic House Försäljning att man viker sig för Pfizer och byter namn från Niagara till Nexcite.

”Vi tyckte att det var bättre att byta namn än att tillbringa en massa tid i förhandlingar med advokater. Vi har kommit överens med Pfizer om den här lösningen”, säger Titti Pålsson.

De oväntade framgångarna i USA stärker också ledningens tro på att det nya Magic House Försäljning återigen ska kunna ta sig till börsen. Efter sommaren ska aktieägarna kunna handla inofficiellt med sina aktier och om inte allt för många amerikanska kvinnor blir förvirrade av namnbytet under hösten kan en introduktion på någon börslista bli aktuell efter nyår.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB