Gelato
Svenskägda Gelato trycker på gasen med nya miljarder från toppinvesterare
Människor gillar saker med en personlig prägel och utformning samtidigt som tillverkning ofta sker på ställen långt från konsumenten. Det leder till långa och dyra transporter. Det var den analysen som var grunden när skåningen Henrik Müller-Hansen år 2007 drog i gång Gelato. Dessförinnan var han VD för Tele2 i Norge mellan 2003 och 2006. Idag är Gelato verksamt i 33 länder jorden runt och Müller-Hansen är fortfarande VD och storägare.
I början hette bolaget Optimalprint och handlade primärt om fotoprodukter. Idag är Gelato en plattform för alla möjliga sorters produkter med en skräddarsydd design. I korthet kan man tänka sig en värdekedja för e-handel. Här står till exempel Klarna står för betalningsdelen och plattformar som Shopify står för ”butiken”. Då vill Gelato hjälpa till med lokal tillverkning och leverans av produkterna.
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Läs denna och andra artiklar gratis
Som free-medlem får du:
- Tusentals artiklar helt gratis
- Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
- Krönikor, reportage och intervjuer
- Dagliga nyhetsbrev
Premium - få allt innehåll direkt
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här