Swedbank: Överraskande stark konsumtion inom tjänstesektorn

I förra veckan ökade omsättningen i tjänstesektorn jämfört med veckan före, särskilt inom hotell och restauranger, visar Swedbanks kortstatistik.

Julhandeln tycks ha kommit igång lite förra veckan, även om försäljningen av exempelvis kläder och leksaker fortfarande ligger betydligt under fjolårets nivå, visar Swedbanks kortstatistik. Samtidigt ökade omsättningen i tjänstesektorn jämfört med veckan före, särskilt inom hotell och restauranger.

Konsumtionen i Sverige kom i förra veckan in 7% lägre än motsvarande vecka i fjol. Det är en något mindre nedgång än veckan innan, visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay.

Omsättningen i tjänstesektorn ökade, och särskilt inom hotell och restauranger. Omsättningen inom hotell och restauranger ökade med 16% jämfört med veckan före, vilket får Swedbank att notera att branschen därmed verkar därmed ha lämnat bottennivån.

”Mot bakgrund av det kritiska läget i pandemin så är konsumtionen överraskande stark. Det gäller inte minst inom tjänstesektorn, inklusive hotell och restauranger, som noterar en ökad omsättning”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Samtidigt verkar julhandeln ha dragit igång en vecka tidigare i år, där försäljningen av hemelektronik steg med 16% jämfört med samma vecka i fjol, och livsmedel med 7%.

Delar av detaljhandeln ligger dock fortsatt långt under fjolårets omsättning, såsom leksaksaffärer, som noterar 27% lägre omsättning jämfört med fjolårets nivå, och försäljning av klockor och smycken, som noterar 17% lägre omsättning.