Swedbank Sveriges starkaste varumärke

Brand Finance har åter sammanställt en lista över de varumärken som är mest värdefulla, men även de varumärken som är starkast.

Ikea, H&M och Volvo toppar åter listan över Sveriges mest värdefulla varumärken, enligt konsultbyrån Brand Finance. De intar äver de topplatserna sett till hela Norden. Varumärkesvärdet definieras som nettot av den ekonomiska nytta ägaren av ett varumärke skulle få genom att licensiera ut användningen av märket på den öppna marknaden.

Ikeas varumärke har stigit med 25 procent, upp till 195,9 miljarder kronor, enligt konsultbyrån. Det har talat till varumärkets fördel att jätten har skiftat fokus till online och stadsnära butiker.

H&M intar andraplatsen på listan, trots att värdet sjunkit med 6 procent till 144,4 miljarder. Varumärket har haft det tufft under året med ökande varulager och kundklagomål om felaktiga storlekar.

Biltillverkaren Volvo knappar in på H&M med ett stigande varumärkesvärde på 23 procent till 125,3 miljarder. Volvo rapporterade en rekordförsäljning på över 600 000 bilar under förra året.

Med på listans tio-i -topp är de fyra storbankerna Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB. Nordea intar en fortsatt fjärdeplats på listan, men övriga banker har klättrat, till en sjätte-, sjunde- och åttondeplats.

Brand Finance har även tittat på Sveriges starkaste varumärken, där utfallet avgörs av faktorer som marknadsinvesteringar, igenkänning, personalens nöjdhet och bolagens rykte. Här toppar, lite oväntat, Swedbank listan, trots penningtvättskandalen som i våras skakade om banken. Brand Finance skriver att banken kommit under ytterligare press på grund av skandalen och att det är avgörande för varumärkets fortsatta styrka hur man väljer att bemöta detta kommande tid.

– Banker är vana vid att bli ordentligt synade. Som varumärken i sektorn lärde sig efter finanskrisen så är det en lång och mödosam process att reparera ett skadat rykte, men det är avgörande för att säkerställa kundlojalitet och ett starkt varumärkesvärde. Swedbank kommer att möta denna utmaning det kommande året, och hur varumärket svarar på de senaste anklagelserna kommer att bli avgörande för varumärkets framgång, säger David Haigh, vd för of Brand Finance, i en kommentar.

Sveriges tio mest värdefulla varumärken

Ranking Varumärke Värdering i miljarder kronor* Skillnad från 2018 i procent
1 Ikea 195,903 +24,9
2 H&M 142,447 -5,9
3 Volvo 125,306 +22,5
4 Nordea 51,299 -0,3
5 Telia 42.985 +24,1
6 Swedbank 31,961 +19,7
7 Handelsbanken 30,572 +19,4
8 SEB 24,057 +6,3
9 Ericsson 23,071 -37,5
10 Absolut 21,872 +25,4

Sveriges tio starkaste varumärken

 

Ranking Varumärke BSI-betyg* Skillnad från 2018 i procent
1 Swedbank 87,7 +2,6
2 Telia 83,7 +7,9
3 Handelsbanken 83,2 +2,6
4 H&M 82,6 -3,1
5 Ikea 80,4 +3,8
6 Tele2 79,6 +8,6
7 Volvo 79,2 +2,6
8 Absolut 77,1 +1,7
9 SEB 77,1 +0,3
10 Nordea 76,9 +12,4

*Brand Strenght Index, skala 1-100.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.