Take-Two Interactive
Take-Two Interactive höjer helårsprognos
Den justerade omsättningen steg 136,0 procent till 996,2 miljoner dollar (422,2). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 847,143.
De största bidragsgivarna var GTA Online, GTA V, NBA 2K20, Red Dead Redemption 2, Read Dead Online, Borderlands 3, Civilization VI, WWE och mobilspel från Social Point.
Ett antal KPI:er relaterade till försäljningen utvecklades positivt.
Återkommande intäkter ökade 52 procent och stod för 58 procent av de totala intäkterna. Därutöver ökade de digitala intäkterna mer än den fysiska försäljningen, med en ökning om 70 procent på årsbasis.
Resultat per aktie så som den redovisas i resultaträkningen hamnade på 0,77 dollar (0,41), vilket är 25,6 procent sämre än analytikerkonsensus som låg på 1,035.
Bolaget skriver i en kommentar att resultatet var betydligt bättre än vad man själva räknat med, varpå man höjer prognosen för det kommande andra kvartalet samt helåret. Intäkterna i detta räkenskapsår som avslutas mars 2021 väntas landa på mellan 2,80 till 2,90 miljarder dollar, från tidigare 2,55 till 2,65 miljarder dollar.
Aktien steg 2,2 procent på den amerikanska börsen igår inför rapport, och 5,4 procent i den amerikanska efterhandeln.
Take-Two Interactive, MUSD | Q1-2020/2021 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2019/2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 996,2 | 847,143 | 17,6% | 422,2 | 136,0% |
Resultat per aktie, USD | 0,77 | 1,035 | -25,6% | 0,41 | 87,8% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.