Teknikkonsult påväg mot finrummet

Marknaden är glödhet för Ångpanneföreningen som vill anställa fler teknikkonsulter. Men risken för att konjunkturen vänder ned, och en låst ägarsits, minskar aktiens attraktionskraft.

Något som kännetecknar konsultbranschen är att den går rakt upp när det är högtryck och faller som en sten vid lågkonjunktur. Teknikkonsulten Ångpanneföreningen (ÅF) arbetar på en oerhört stark marknad för tillfället och bolaget vill gärna anställa fler konsulter.

Men det kan bli svårt för ÅF att ställa om till en svagare marknad. ÅF är inte ett enda bolag. Lyfter man på täcket hittar man en mängd olika bolag i varierande storlekar som är verksamma på olika marknader. Strukturen med många små bolag gör det besvärligt för ÅF att krympa när det behövs. Men med många olika bolag i olika branscher ökar riskspridningen vilket dämpar fallet när det kommer.

Namnet Ångpanneföreningen har hängt kvar sedan Södra Sveriges Ångpanneförening bildades för mer än 100 år sedan. Syftet var att med kontinuerliga besiktningar av ångpannor förhindra olyckor. Besiktningar ingår fortfarande i verksamheten men numera har utbudet av tjänster breddats med utveckling av system och produkter, anläggning och process samt installation.

ÅF har valt att dela in bolaget i fem affärsområden och det största området är “Infrastruktur” med specialiteter inom installation och underhåll. Infrastruktur tjänar bra med pengar med en rörelsemarginal på drygt 11 procent.

Verksamheten “Process” var tidigare det största området med tjänster inom massa- och papperstillverkning samt inom energi och miljö. Här har bolaget länge haft den sämsta marginalen i koncernen. Genom omstruktureringar och försäljningar har divisionen lyckats förbättra marginalen avsevärt under det första halvåret men har ändå en bit kvar till snittet i koncernen på drygt 8 procent.

Bolaget är också stort inom “Engineering” där tjänster som industriella projekt, mekanik och industriell it finns att tillgå. It-konsulterna inom “System” utgör ett av de mindre områdena i koncernen. Koncernens minsta division, “Kontroll”, med bland annat besiktning av hissar, tjänar bäst.

Norden är bolagets hemmamarknad och runt 75 procent av försäljningen sker i Sverige. Enligt vd Jonas Wiström vill bolaget gärna öka i Östeuropa och särskilt inom energiområdet i Ryssland. Bolaget konkurrerar på samma geografiska marknader och inom i stort samma branscher som teknikkonsulterna Sweco och Rejlers. ÅF börjar närma sig de andra teknikkonsulternas rörelsemarginal på cirka 10 procent.

Det är bra jobbat, ÅF var inte ens i närheten av sina konkurrenter för bara ett år sedan. Bolaget presenterade nyligen som nytt finansiellt mål att uppnå en marginal på 10 procent. När det kommer att ske kan inte bolagets ledning säga. Men i den här takten är det inte långt borta. ÅF:s anställda drar in mer per huvud än konkurrenterna. Debiteringsgraden på 77 procent är i linje med konkurrenternas.

Bolagets tillväxtmål är att nå en omsättning på 5 miljarder kronor år 2010, en ökning med nästan 2 miljarder från 2006 års nivå. Det kommer ÅF säkert att lyckas med, dock inte organiskt utan med förvärv. Den starka balansräkningen räcker till och blir över.

Historiskt har styrelsen, med Ångpanneföreningens forskningsstiftelse som den största ägaren, varit sparsam när det gäller extrautdelningar. Medlen har i stället återinvesterats i verksamheten och skapat tillväxt. ÅF växte med 36 procent under det första halvåret i år och en stor del av den tillväxten var förvärvad. Den organiska tillväxten uppgick till 8 procent. ÅF har blivit en spelare att räkna med i den tekniska konsultvärlden.

Fyra frågor till vd Jonas Wiström

Vilka synergier får man av att samla konsulterna under samma tak när de gör så olika saker?
– Det finns synergier både på kostnads- och intäktssidan. Vi har gemensamma funktioner i form av bland annat administration, juridik och it som minskar kostnaderna. Med den bredd ÅF har så vinner man på intäktssidan, då vi kan erbjuda samma kund flera olika tjänster. Men det är klart att med omkring 3 500 konsulter kan man inte alltid få synergier.

Ni planerar att anställa fler konsulter, finns det inte en risk att konjunkturen är på topp?
– Jag är normalt försiktig men det finns inga tecken på att konjunkturen viker. Asien och Östeuropa växer kraftigt, så de underliggande drivkrafterna är mycket starkare i dag än när it-bubblan sprack. Jag tror på högkonjunkturen ett tag till. Vi är inne i en positiv spiral och det är väldigt roligt nu.

Hur lätt kan ni krympa kostymen när det viker?
– Vi försöker att inrikta oss på att arbeta med kvalificerade projekt och inte resursuthyrning. På så sätt knyter vi upp kunderna även i sämre tider. De områden vi är inne i, som energi och infrastruktur, är relativt konjunkturokänsliga. Energiområdet har varit ett eftersatt område länge. Det har visat sig historiskt av vi inte är så konjunkturkänsliga.

Är det svårt att behålla personal och händer det att de går vidare till kunden?
– Det händer och då blir vi stolta över att vår personal är så duktig. Vi tror inte på att begränsa den möjligheten för medarbetarna utan det ska vara något som lockar när man tar anställning här.

Ägarbilden kan sätta käppar i hjulet

ÅF-aktien har stigit med nästan 15 procent i år medan Sweco är upp runt 40 procent. En stor skillnad mellan dessa två bolag är ägarbilden. I Swecos fall är det finansmän som är storägare och i ÅF:s fall en stiftelse. Bolagets styrelse har visserligen förnyats i år, där Ulf Dinkelspiel, tidigare utrikeshandelsminister, har tagit över ordförandeklubban och Patrik Enblad, vd på HQ Bank, och Jon Risfelt, med bakgrund inom Europolitan och Gambro, valts in. Men detta speglar inte ägarbilden, forskningsstiftelsen äger 40 procent. Med en stiftelse som ägare finns risken att bolaget blir mer tjänstemannastyrt och inte lika aktieägarvänligt. Starka ägare kan underlätta vid uppköp men inte i ÅF:s fall, vilket visade sig när budet från Sweco gick i stöpet för några år sedan.

ÅF-aktien har länge värderats med en rabatt jämfört med Sweco. Nu när ÅF minskat gapet till sina konkurrenter när det gäller rörelsemarginalen ska rabatten på aktien inte vara så stor, men med stiftelsen som storägare lär aktien alltid handlas till en viss rabatt. Räknat på våra prognoser värderas aktien till cirka 13 gånger vinsten i år och 11 nästa. Trots att kursen ligger på en attraktiv nivå ser vi inte att det är köpläge i aktien. Det är för mycket som talar för att konjunkturen är på toppen. Då bör man inte äga en konsult, även om ÅF är en lågriskaktie bland konsulterna. Verksamheten kan även i sämre tider tuffa på hyggligt eftersom exponeringen mot olika branscher i industrin sprider riskerna. Med tanke på konjunkturrisken väljer vi ändå att avvakta.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.