Analytiker: En försäljning av TV4 skulle stärka Telias kärnaffär

En försäljning av TV4 skulle stärka kärnaffären och välkomnas av marknaden, sa Berenbergs Teliabevakare till Afv inför rapportsläppet . Men det finns inget utrymme för besvikelser – aktien är dyr som det är.
Analytiker: En försäljning av TV4 skulle stärka Telias kärnaffär - Telia TV4 Alison Kirkby
Ett kungörande om försäljning av TV4 skulle vara positivt för aktiekursen, enligt analytiker.

Den tyska privatbanken Berenberg bevakar Telia-aktien sedan i somras och ger för närvarande en behåll-rekommendation. Igår, onsdag, sänkte man riktkursen från 29 kr till 26 kr. I skrivande stund handlas aktien till knappa 27 kronor.

Affärsvärlden har avslöjat att Telia vill sälja TV4 och att det förs samtal med flera aktörer, däribland Schibsted, Bonnier och Egmont.

“En försäljning av TV & Media-verksamheten skulle tas positivt”, enligt Berenbergs analytiker Usman Ghazi.

TV sänker kvaliteten

En branschkännare uppger att TV-affären har en högre volatilitet i intjäningen och därmed är en kvarnsten runt halsen på kärnaffären telekom. De cykliska vinsterna anses ofta sänka kvaliteten på telekomföretags lönsamhet. En försäljning av TV4 förväntas därmed höja ”kvaliteten på vinsten.”

En mediebedömare som Afv talat med säger att TV4-koncernen är av “genomsnittlig” kvalitet och tycker att en prislapp på 4-5 miljarder kronor är rimlig – den höjd som uppges finnas i diskussion med potentiella köpare. En telekomexpert nämner spannet 5-6 miljarder, men säger “inte högre än så”.

Berenbergs analytiker noterar dock att det bokförda värdet skiljer sig avsevärt.

“Om TV & Media skulle säljas så snart, tycker vi det är konstigt att nedskrivningen av affären som gjordes den här veckan fortfarande lämnar det bokförda värdet av verksamheten på cirka 9 miljarder kronor, jämfört med den spekulerade lägre prislappen”, säger han.

Allison Kirkby, VD och koncernchef för Telia Company.
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Fredagssiffrorna avgör

Telias aktie gick starkt efter Q3-rapporten ifjol och upplevs vagt överprisad. Utöver god vinst och omsättning i kvartalet, skulle det knappt 30-procentiga lyftet under hösten eventuellt stödjas av att en TV4-försäljning delvis redan prisats in.

Beroende på var siffrorna för Q4 landar, som presenteras imorgon fredag, kan olika effekter på aktiekursen väntas.

Om resultaten kommer in över eller i linje med konsensus, och ledningen samtidigt annonserar en försäljning av mediedelen för kring 4 miljarder kronor, kan den sammanlagda effekten bli en stärkning av kursen på 5-10%, enligt en av branschkännarna.

Om man däremot rapporterar sämre än förväntningarna, men kungör en försäljning, spekuleras i en stärkning på 2-3%. Den risk man säljer undan skulle motivera ett lyft för aktien.

Tillväxt måste till

Under senare år har lönsamheten varit Telias största problem. Telias vinst på hemmamarknaden har inte växt i samma takt som andra nordiska aktörer. Både norska Telenor och finska Elisa har uppvisat starkare tillväxt. Elisa har tidigare kallats “branschens klarast lysande stjärna” av en nordisk aktieanalytiker.

“Kursuppgången har lämnat aktierna i den dyrare delen av spektrumet medan utdelningen fortfarande inte är täckt. Därför finns det väldigt litet utrymme för besvikelser på telekom-sidan när resultatet presenteras”, säger Ghazi på Berenberg.

För att komma ikapp gäller det att implementera avgående VD Allison Kirkbys lönsamhetshöjande åtgärder, framför allt genom kostkontroll. Det är ett fokus som Telias styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer understrukit i tidigare samtal med Afv.

Kirkby har redan tagit steg mot lönsamhet, bland annat sålt av svagare verksamhetsdelar.

“Telias kursuppgång sedan Q3-resultaten har drivits av den ambition Kirkby haft för att få kärnaffären telekom att öka Ebitda till 4-6%, samtidigt som man utforskar alternativ för TV & Media-verksamheten när tiden är rätt”, säger Ghazi.

Han tillägger att en försäljning på nivån 4-5 miljarder bara uppgår till ett lågt ensiffrigt värde i förhållande till verksamhetens noterade värde, vilket begränsar effekten på aktiekursen.

Vad gäller tajmingen för köpet säger en av branschkännarna att “det är egentligen fel tid marknadsmässigt, men Telia har inte så stort val. De har inte lyckats med integrationen helt enkelt. Det är ständiga bråk – de vill ju inte ens sitta i samma hus.”

Dela inte ut mer

Den 1 februari tillträder Patrik Hofbauer VD-posten efter Kirkby. Den tidigare elithockeyspelaren kommer närmast från samma roll på Svenska Spel men har långvarig erfarenhet från telekom och media, bland annat som VD för Telenor Sverige.

Tillträdande VD för Telia, Patrik Hofbauer. Foto: Svenska Spel

Hans viktigaste uppgift blir att trovärdigt utlova en tillväxt i Ebitda på 4-6% per år, enligt Ghazi.

Vad bör Hofbauer göra om han inom en snar framtid har 4- 5 miljarder extra i kassakistan?

”Vi anser att man bör fokusera på att sänka belåningen”, säger Usman Ghazi.

Det andra alternativet vore att höja utdelningen. 2022 års nivå på 2,05 kronor per aktie innebär en direktavkastning idag på knappt 8%.

Läs mer:

Afv avslöjar: TV4 till salu – Telia väntas få 5 miljarder

Finansministern lägger locket på om Telias planer på att sälja TV4

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF