TEMA FINANS: BÄSTA ANALYTIKERNA – Tronskifte

Alfred Berg toppar även i år listan över Sveriges bästaanalyshus, men det är Deutsche Morgan Grenfells chefsanalytikerRoland Jonsson som de stora aktieplacerarna sätter främst.

Sedan Alfred Berg startade sin framgångsrika satsning på analysför många år sedan har snart sagt alla hakat på. I dag är detkanske 30-40 analytiker som följer de tunga börsbolagen, somAstra. Marginalnyttan för varje tillkommande analytiker ärdiskutabel, men fondkommissionärerna kan inte avstå från attfölja dessa bolag. Det beror dels på att de svarar för en såstor del av handeln på börsen och därmed courtaget, dels på attkunderna helt enkelt kräver att firmorna skall ha en uppfattningom Astra och Ericsson. Konkurrensen har med andra ord hårdnatäven i detta avseende. Det gäller inte minst konkurrensen ominstitutionernas tid. De blir överösta med analyser och detförekommer numera att stora institutioner begränsar antaletfirmor som de tar emot och lyssnar på. Det ökar trycket påanalyshusen, både på dem som vill in på listan och på dem sommåste försvara sin plats. Ett sätt för analytikerna att få kommain hos placerarna kan vara genom att presentera ett nytt case,det vill säga en genomarbetad analys som ofta utmynnar i enomvärdering av en aktie. Affärsvärlden har i åretsenkätundersökning frågat institutionerna vilka som varit debästa casen under det senaste året.

Svaren tyder på att det har varit ganska tunnsått med sådana,vilket till en del kanske kan förklaras med att det hänt såmycket på börsen och att det därför inte varit så lätt att hittabolag som varit mogna för en omvärdering. I svaren frånproffsplacerarna är det Alfred Berg som dominerar. Det ärframför allt Patrik Tillmans analyser av Skandia ochomstruktureringen av banksektorn som har satt spår, avenkätsvaren att döma. De enskilda analytikerna har allt merblivit firmornas ansikten utåt. De tycks ha trätt i förgrundenistället för 1980-talets stjärnmäklare. Affärsvärldensenkätundersökningar sedan 1994, riktade till de storainstitutionella placerarna, visar entydigt att det finns ettantal personer som skaffat sig ett grundmurat rykte somstjärnanalytiker.

Även om många av stjärnanalytikerna behåller greppet om sinabranscher finns det ändå en hel del nyheter i årets undersökning.En sådan är att det har skett en växling i toppen.

Årets individuella etta totalt sett är Deutsche Morgan Grenfells(DMG) chefsanalytiker Roland Jonsson. Han vinner klart före dentidigare ettan under flera år, Michael Grundberg. Den senare äraktuell som en av grundarna av den nya firman ABG Securities,efter att tidigare i flera år ha varit en av Alfred Bergsstjärnanalytiker. ABG har knutit till sig många namnkunnigaanalytiker och mäklare. Namnet har bildats av initialerna igrundarnas efternamn: Klas Andersson, Anders Bråténius ochMichael Grundberg.

Alfred Berg behåller platsen som bästa analyshus, enligtenkätsvaren. Enskilda är tvåa (se tabell). Det är värt attnotera att en liten firma som Myrberg (tidigare Myrberg &Wiklund) tar sig in på fem-i-topp-listan, i år liksom i fjol.Det finns flera sätt att mäta vil-ka som är de bästa analyshusen.Affärsvärlden har valt att fråga institutionerna vilka de,totalt sett, vill sätta i främsta rummet. Ett alternativ hadevarit att summera de individuella placeringarna efter vilkenbank eller fondkommissionsbolag analytikerna tillhör. Dettaskulle bland annat ha gynnat Carnegie och missgynnat Enskilda.Den valda metoden, att be placerarna ranka firmorna, har denfördelen att de har kunnat väga in flera faktorer i enhelhetsbedömning. Det framgår av svaren att det som gör attAlfred Berg sätts så högt är sådant som bredd, kontinuitet,marknadskänsla och inte minst förmågan att få ut budskapet. Mendet faktum att Alfred Berg har tappat flera nyckelpersoner påsenare år stör i någon mån firmans framgångsimage.

Effektiv kommunikation är utan tvivel ett av Alfred Bergsstarkaste kort. På den uttryckliga frågan om vilken firma som ärbäst på att kommunicera med kunderna är svaret fråninstitutionerna mycket klart: Alfred Berg är överlägset bäst.Det är en viktig konkurrensfördel när trängseln ökar påmarknaden.

Det som gör att institutionerna placerar en mindre firma somMyrberg så högt på rankinglistan tycks bero på att den ansesinnovativ och att den uppskattas för sina strategianalyser.Placeringsstrategin har blivit en allt viktigare fråga förinstitutionerna. Det är alltmer uppenbart att börs-, valuta- ochränteutvecklingen hänger ihop, i Sverige och internationellt.Affärsvärlden har därför frågat placerarna vilka de anser har debästa strategiprodukterna. Här är Myrberg klar tvåa efter AlfredBerg och strax före Enskilda och Handelsbanken. Genom att intebara konjunktur- utan också ränte- och valutabedömningarna harkommit in i arbetet på ett annat sätt än tidigare harmakroanalytikerna fått en ny roll hos analyshusen och gentemotkunderna. De arbetar helt enkelt närmare marknaden än förr.

Affärsvärlden har i år för första gången frågat institutionernavilka makroanalytiker de sätter främst. De som nämnts i svarenär inte i första hand de välkända bankekonomer som oftastintervjuas i radio och TV, utan personer som i många fall ärtämligen okända utanför aktiemarknaden.

Den makroanalytiker som proffsplacerarna helst lyssnar på ärMagnus Matstoms på Carnegie, följd av Sven-Arne Svensson påHagströmer & Qviberg (H&Q). Carnegie har uppenbarligen ettstarkt team, eftersom Matstoms kollega Helena Eriksson ocksåfinns med på fem-i-topp-listan.

Det är värt att notera att resultatet skiljer sig från det somkommit fram när Affärsvärlden ställt en liknande fråga tillplacerarna på penningmarknaden (se artikel på annan plats). Dennaturliga förklaringen är att några arbetar närmareaktiemarknaden, andra närmare penningmarknaden. Men det finnsockså några, främst Sven-Arne Svensson och i viss månHandelsbankens Jan Häggström, som har hamnat högt på listan ibåda undersökningarna.

När det gäller den del av undersökningen som gäller de olikabranscherna tyder resultatet på att det finns ett betydande måttav stabilitet. I tabellerna görs jämförelsen med 1995, eftersomfjolårets undersökning gjordes på ett något annorlunda sätt. Detsker relativt odramatiska förändringar bland toppanalytikerna.Patrik Tillman är till exempel för fjärde året i rad etta i bank– och försäkringsbranschen. Han är dessutom den enskildaanalytiker som tilldelats flest poäng i årets undersökning.Likaså behåller Michael Grundberg ledningen i branschernafordonsindustri och maskiner & verktyg. En annan säker etta ärRutger Andersson på Öhmans (bygg- och fastighetsbranschen).

Några förändringar är dock värda att peka på. En sådan är attför första gången har två kvinnliga analytiker arbetat sig upptill toppen i varsin bransch i denna annars tämligenmansdominerade verksamhet. Båda arbetar för övrigt på Enskilda.Det gäller en av de riktigt tunga branscherna på börsen,nämligen läkemedel. Här är Annika Espander-Jansson klar vinnare.Hon har arbetat som läkemedelsanalytiker i flera år, tidigarehos Aros, och har successivt arbetat sig upp i toppen. Den andrabranschen är handel, som vinns av Sandra Frimann-Clausen knapptföre den tidigare branschettan, Alfred Bergs Magnus Angenfelt.Dessa två dominerar handelsbranschen helt, enligt undersökningen.Affärsvärlden har därför avstått från att nämna någon på tredjeplats.

I år har en ny bransch tagits med i undersökningen. Det gällerden snabbväxande IT-branschen. Här finns således ingajämförelser bakåt i tiden. Vinnare är Jonas Fredriksson påAlfred Berg, följd av Odd Bohlin, H&Q, och Fredrik Lithell frånCarnegie. H&Q har ett starkt IT-team, eftersom ännu enanalytiker därifrån, Johan Broström, är fyra strax efter Lithell.Skillnaden mellan tvåan och fyran är minsta möjliga. En annannyhet i årets enkätundersökning har varit frågor om placerarnasinställning till utländska analyshus. Här är resultatet mersvårtolkat, eftersom svarsfrekvensen var lägre än iundersökningen som helhet. Förklaringen är troligen att några avinstitutionerna anser sig ha begränsade erfarenheter. Att detfinns skillnader mellan svenska och utländska firmor bekräftasemellertid. Generellt kan sägas att svenskarna anses bättre närdet gäller specifika kunskaper om företagen (undersökningengäller svenska aktier) och – föga överraskande när det gällerpersonkännedom. De utländska analyshusen anses bättre påbranschkunskap, möjligen med undantag för svenska branscher sommaskiner & verktyg och skog. Vidare anses de vara bättre påstrategibedömningar.

Affärsvärlden har bett placerarna att ranka de utländskafirmorna. Här är det SBC som vinner före DMG. Dessa två jämtefyran HSBC finns i Sverige. Det är inte alldeles uppenbart hurden lokala och den globala verksamheten i deras fall påverkatplacerarnas bedömningar.

Vinnarna

Individuellt

-97 Bästa analytiker Poäng1 Roland Jonsson, DMG* 202 Michael Grundberg, ABG (f.d. Alfred Berg) 143 Patrik Tillman, Alfred Berg 124 Johan Strandberg, DMG * 85 Lars Söderfjell, Myrberg 7Firma

-97 Bästa analyshus Poäng1 Alfred Berg 592 Enskilda 253 DMG * 224 Handelsbanken 195 Myrberg 12 * DMG = Deutsche Morgan GrenfellDELSEGRAR: Vinnare övriga kategorier.

-97 -96 PoängBäst på att kommunicera budskapet

1 1 Alfred Berg 572 5 Enskilda 243 3 Handelsbanken 114 8 Carnegie 95 7 DMG 7Leverarer den bästa strategiprodukten

1 1 Alfred Berg 372 4 Myrberg 223 6 Enskilda 214 2 Handelsbanken 185 3 Öhman 12Bästa firma på small caps (mindre bolag)

1 1 Carnegie 452 3 Nordiska 132 4 Alfred Berg 134 2 Matteus 105 10 Enskilda 5Bästa utländska analysfirma (svenska aktier)

1 SBC Warburg 112 DMG * 73 Goldman Sachs 74 HSBC 64 Merrill Lynch 6Not: * DMG = Deutsche Morgan Grenfell

Makroligan:

Bästa makroanalytiker PoängBästa makroanalytiker Poäng1 Magnus Matstoms, Carnegie 242 Sven-Arne Svensson, H&Q 193 Joakim Stymne, Alfred Berg 84 Jan Häggström, Handelsbanken 74 Helena Eriksson, Carnegie 7BRANSCHVINNARNA: Bästa branschanalytiker.

1997 1995 PoängBank och försäkring

1 1 Patrik Tillman, Alfred Berg 542 5 Anders Brege, ABG ( f.d. Enskilda) 113 – Anik Sen, SBC Warburg 7Bygg och fastigheter

1 1 Rutger Andersson, Öhman 452 2 Lars-Åke Bokenberger, Alfred Berg 263 – Olof Nyström, Hagströmer & Qviberg 19Elektroteknik

1 3 Magnus Behm, Alfred Berg 212 1 Johan Strandberg, DMG * 183 – Lars Höglund, Öhman 10Fordonsindustri

1 1 Michael Grundberg, ABG (f.d. Alfred Berg) 282 2 Lars Söderfjell, Myrberg 193 – Roland Jonsson, DMG * 15Handel

1 3 Sandra Frimann-Clausen, Enskilda 222 1 Magnus Angenfelt, Alfred Berg 20IT-branschen

1 Jonas Fredrikssson, Alfred Berg 392 Odd Bohlin, Hagströmer & Qviberg 123 Fredrik Lithell, Carnegie 11Kemi

1 3 Johan Strandberg, DMG * 262 2 Stefan Wikholm, Handelsbanken 143 4 Johan Ståhl, Carnegie 6Konsumentkapitalvaror

1 6 Roland Jonsson, DMG * 262 3 Magnus Behm, Alfred Berg 173 – Bo Engström, Carnegie 83 6 Johan Sivander, Swedbank 8Läkemedel

1 7 Annika Espander-Jansson, Enskilda 312 5 Stefan Wikholm, Handelsbanken 203 2 Svante Rasmusson, Alfred Berg 15Maskiner & verktyg

1 1 Michael Grundberg, ABG (f.d. Alfred Berg) 282 5 Hans-Olof Bornemann, DMG * 183 – Bo Engström, Carnegie 103 2 Peter Karlsson, CI Nordic (f.d. FIBA) 10Media

1 1 Magnus Angenfelt, Alfred Berg 372 4 Peter Dahlander, Handelsbanken 153 4 Sandra Frimann-Clausen, Enskilda 10Råvaror

1 2 Roland Jonsson, DMG * 322 – Christofer Sjögren, Carnegie 183 5 Anders Trapp, Enskilda 8Skogsindustri

1 2 Björn Danckwardt-Lillieström, Handelsbanken 402 1 Björn Jansson, Alfred Berg 133 6 Peder Hasslev, DMG * 12Stål1 2 Hans-Olov Bornemann, DMG * 172 – Christofer Sjögren, Carnegie 143 – Stefan Lundevall,Alfred Berg(f.d.Handelsbanken) 12Telekommunikation

1 2 Jan Werding, Alfred Berg 342 1 Johan Strandberg, DMG * 293 5 Gunnar Andersson, Handelsbanken 13 * DMG = Deutsche Morgan GrenfellFAKTARUTA: Så gjorde vi

Undersökningen genomfördes under sommaren 1997 genom skriftligafrågor till nära 70 större institutionella placerare.Svarsfrekvensen har varit god, särskilt från de allra störstainstitutionerna.

De flesta frågor var helt öppna. Institutionerna har ombettsnamnge upp till tre personer eller firmor i rangordning från etttill tre. Svaren har sedan vägts genom att en förstaplaceringtilldelats tre poäng, en andraplacering två poäng och entredjeplacering en poäng. Vid lika poängtal har flest antalförstaplaceringar givit utslag, därefter andraplaceringar, etc.Vad gäller redovisningen av de olika branscherna börunderstrykas att Affärsvärlden har återgått till den metod somanvändes 1995. Full jämförbarhet finns således mellan 1997 och1995. I fjol ställdes frågor om enskilda bolag och inte ombranscher. Därför har av försiktighetsskäl någon jämförelse med1996 inte gjorts i branschtabellerna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.