Tesla ser över försäljningsstrategin i Kina

Amerikanska elbilsbolaget Tesla uppges se över sin försäljningsstrategi i Kina, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
Teslas Elon Musk
Teslas Elon Musk. Foto: Kiichiro Sato/TT

Bolaget överväger att stänga några av sina showrooms i flashiga köpcentrum i städer som Peking efter att trafiken rasat till följd av coronarelaterade nedstängningar.

Istället vill man flytta ut till förorten där både hyreskostnaderna är lägre och det går att erbjuda reparationer. Det senare är kopplat till vd Elon Musks önskemål om att förbättra servicen för befintliga kunder efter att flera beklagat sig över långa väntetider.

Tesla har inte hört av sig tillbaka för en kommentar.

Bolaget har sålt 240 000 lokalt tillverkade Model 3 och Model Y i Kina under de första åtta månaderna av 2022.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Valour