Tid för storaffärer
På bara tre månader har bud lagts på nio börsbolag. Och det i ett läge när börsen har fortsatt att falla och uppgivenheten varit total bland såväl större som mindre placerare. Affärerna har fram till nu rört mindre bolag, med undantag för Vodafones köp av Europolitan.
Men nu när krigsosäkerheten verkar vara över, och förutsatt att det inte kommer en ny stor terrorattack, kan börsbolagen börja fundera på framtiden igen. Då är det dags att göra avknoppningar, försäljningar, fusioner och uppköp. Affärsvärlden har granskat alla börsbolag med ett börsvärde på över 10 miljarder och listat tänkbara storaffärer. Bolagen kan delas in i fem kategorier.
1 Delutförsäljning
Flera av storbolagen befinner sig just nu i försäljningsprocesser. ABB är mitt uppe i en försäljning av verksamheterna olja och gas, liksom byggnadsmaterial. Nordeas fastigheter är troligen sålda innan sommaren. En affär på 14 miljarder kronor.
Skanska och Stora Enso vill sälja fastigheter respektive skog för många miljarder.
Klockan börjar också klämta för Volvo som måste göra sig av med sin Scaniapost. Lyckas de sälja den – och därmed hela bolaget – till japanska Toyota eller tvingas de att dela ut innehavet till aktieägarna? Oavsett hur det går pekar mycket på att en affär sker i slutet av året, eftersom EU tvingat Volvo att göra sig av med aktierna senast den 15 april 2004.
Samma EU tvingar Telia Sonera att sälja av mobilverksamheten i Finland och Com Hem.
2 Avknoppningar
Securitas kommer inom något eller några år att knoppa av värdehanteringsverksamheten, pansarbilarna som hämtar dagskassor. Så sent som för en vecka sedan sa vd:n Tomas Berglund att “vem vet, det här kanske kan bli ett nytt Assa Abloy”. Atlas Copco har problem med sin trovärdighet efter flera misslyckade förvärv, men det skymmer det faktum att själva kompressorerna går väldigt bra. Den delen tjänar 3 miljarder per år och kan särnoteras i ett eget bolag.
3 Uppköp
Det kommer troligen ett 20-tal uppköp bland de mindre bolagen, men även storbolag kan bli uppköpta. Volvo må vara upptagna med sina Scania-aktier, men helt plötsligt kan allt förändras av att Renault bestämmer sig för att köpa hela bolaget. Eller något internationellt konsortium som kan stycka upp fordonsjätten, vars aktier handlas under eget kapital.
En annan uppköpskandidat är Eniro som saknar huvudägare och är lågt värderat sett till kassaflödet. Eniro är också verksamt i en bransch där det sker mycket strukturaffärer just nu. SSAB är en liten nischspelare med stark balansräkning, bra resultat och liten marknadsandel. Visserligen har Industrivärden ökat sitt inflytande i bolaget genom större styrelserepresentation, men de säger inte nej till ett bra bud.
4 Fusioner
Storbankerna har ett lugnt år bakom sig och är nu inne i en konsolideringsfas där intäkterna inte ökar, men kostnaderna hålls i schack. Verksamheten fungerar bra och värderingen är låg.
Föreningssparbanken är färdigstädad och redo för en ny fusion, SEB vill nog göra en affär snart och Nordea är på sikt intressant för den utländska bank som vill ha hela Norden. Astra Zeneca är också redo för en ny fusion, efter att synergierna från den förra affären är framplockade.
5 Större förvärv
Slutligen har vi alla dessa förvärvsmaskiner – Sandvik, SCA, Securitas och Swedish Match – som kommer att fortsätta att köpa bolag, framför allt utomlands. Att Saab köper Ericssons förvarsverksamhet är inte heller otänkbart. Och Industrivärden vill nog helt ta kontroll i Munters och kommer att fortsätta köpa aktier där och troligen i ännu ett bolag, än så länge okänt vilket, som en del i sin nya strategi.
Vad betyder det här för börsen? En snabb överslagsräkning visar att delförsäljningarna kan ge strax över 100 miljarder kronor till bolagen. Det är pengar som kan lyfta börsen. Delvis kommer de förstås att användas till att betala skulder, men de går också till återköp av egna aktier och stora utdelningar.
Uppköpen betyder med andra ord att kapital frigörs, som kan återvända till aktiemarknaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.