Tratons IPO spås bli runt 20 miljarder

Volkswagens planerade börsnotering av lastbilsenhet Traton kan hamna på runt 20 miljarder kronor och därmed vara i nivå med årets hittills största IPO:s i Europa.
Tratons IPO spås bli runt 20 miljarder - scania-700_binary_6960993.jpg

Volkswagen meddelade på sent på måndagen att man planerar notera Traton i Frankfurt och Stockholm före sommaruppehållet, det vill säga augusti. Volkswagen har inte gett några detaljer om hur stor andel av aktierna som ska säljas ut eller vilket prisintervall som gäller.

Enligt tidigare uppgifter från Reuters handlar det nu om en mindre del än tidigare, 10 till 15 procent av bolaget istället för 25 procent, som säljs ut. Reuters källor uppgav då Tratons totala värde på till ”mer än 15 miljarder euro”. Investmentbanken Jefferies analytiker Philippe Houchois värderar också Traton till mellan 15 och 16 miljarder euro. Som jämförelse har Volvo, vars rörelseresultat var mer än dubbla Tratons 2018, ett börsvärde på cirka 290 miljarder kronor.

Stämmer uppgifterna blir introduktionen på cirka 20 miljarder kronor och då i paritet med de hittills största i Europa i år. Listan toppas av italienska banken Nexi, specialiserad på betalningssystem, som sattes på Milanobörsen för motsvarande cirka 22 miljarder kronor i april. Annars har 2019 inletts svagt när det gäller börsintroduktioner i Europa, enligt PwC IPO Watch var volymen först kvartalet endast motsvarande 7,5 miljarder kronor, den lägsta nivån sedan 2009.

Med ett börsvärde på 160 miljarder kronor skulle Traton bli cirka femtonde största bolag på Stockholmsbörsen, i samma storleksnivå som Swedbank och Telia. Investor, som tidigare var stor och långvarig ägare i Tratons största del, Scania, uppgav förra veckan att man fortsatt inte är intresserat av att köpa in sig i Traton. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.