Tung Ericsson-chef hoppar av

Chefskarusellen inom Ericssons krisdrabbade konsumentdivision fortsätter snurra. Idag meddelar marknadschefen Bo Albertsson sin avgång. ”Jag har inte fått sparken. Tvärtom har de bett mig stanna och jag har valt att göra det under en övergångsperiod, fram till slutet av maj”, säger han till Ekonomi24.

Utrensningen fortsätter i ledningen för Ericssons sorgebarn nummer ett, mobiltelefonverksamheten. Idag meddelar Bo Albertsson, marknadschef för Ericssons mobiltelefoner, att han lämnar sin post för jobbet som VD och koncernchef på Cross Communication.

Bo Albertsson har arbetat på Ericsson i tio år, varav sex på mobiltelefonsidan. Hans period på företaget sammanfaller med den period under vilken de strategiska felsatsningar, som idag lett till krisen på mobilsidan, gjorts och det spekuleras redan om att han är näste man ut ur bolaget i jakten på syndabockar. ”Jag har inte fått sparken. Tvärtom har de bett mig stanna och jag har valt att göra det under en övergångsperiod, fram till slutet av maj”, säger Bo Albertsson.

Ericssons konsumentdivision har den senaste tiden varit föremål för chefsrotation, enligt många förorsakad av att insikten nu spritt sig både internt om att ett helt nytt kommunikationssätt är nödvändigt för konsumentsidan. Karusellen tog fart för drygt ett år sedan då Johan Siberg, dåvarande chef för mobiltelefonerna fick sparken och ersattes av Jan Wäreby. I mitten av februari i år avgick Jan Ahrenbring, marknadsdirektör för divisionen konsumentprodukter, enligt uppgifter utmanövrerad av marknadsstrategen Philip Vanhoutte. Bara några dagar därefter lämnade även divisionens forsknings- och utvecklingschef Nils Rydbeck, sin post med lika kort varsel.

Mot den bakgrunden spekuleras det nu att även resten av marknadsavdelningen för mobiltelefonerna lär får ta ett steg tillbaka till förmån för nya krafter. Det faktum att Ericsson ska slå samman mobiltelefonverksamheten med japanska Sony, och upprätta huvudkontor i Storbritannien spär på spekulationerna ytterligare. Särskilt med tanke på att det just är marknadsföring- och försäljning som Sony Ericsson-samarbetet ska handla om.

”Det enda vi har sagt är att vi diskuterar ett samarbete med Sony. Några slutsatser av det har inte dragits så vitt jag vet”, säger Bo Albertsson som inte heller säger sig veta något om planerna för resten av avdelningen. ”Sånt här sker i alla bolag hela tiden, men i och med att Ericsson just nu är hett stoff massmedialt får det en oproportionerlig uppmärksamhet.”

Är inte skälet till din avgång att du tröttnat på att jobba i motvind hela tiden? ”Nej, att jag går har enbart att göra med att jag får möjlighet att jobba med en integrerad kommunikation både externt och internt – det ska bli oerhört spännande.”

Bara det blir minst sagt en kontrast, Ericssons konsumentdivision har fått svidande kritik för att vara allt annat än integrerad. ”Det är nog så att bolaget har ett problem där. Ericsson är komplicerat eftersom det innefattar både business-to-business och konsumentvaror. Det viktiga är att man nu börjar behandla varumärket som en enda enhet och att man kommunicerar den inneboende dynamik som finns i företaget på ett rättvisande sätt.”

Vad ställer du för diagnos på det Ericsson du lämnar?. ”Jag tror att det är nu det roliga börjar när det gäller att jobba med kommunikation och varumärkesvård inom Ericsson. Det kommer att bli skitkul att hålla på med de frågorna nu när man har ett helt nytt läge på konsumentsidan. Jag tror att Ericsson har en stor och rolig uppgift framför sig i att förenkla och tydliggöra organisationen runt marknadsföring och försäljning av mobiltelefonerna.”

Vem blir din efterträdare? ”Det är inte klart ännu. Arbetet kommer att ledas av Philip Vanhoutte och jag kommer att vara honom behjälplig. Vi håller tillsammans på att diskutera hur den nya organisationen ska se ut.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF