Ulf Dahlsten: ”Jag är en bottom-liner”
Den förre postgeneralen Ulf Dahlsten ger ett självsäkert intryck, skrattar ofta och gillar att prata halvamerikanska. Det är nu sju månader sedan han tog över som VD för Icon Medialab.
Han är mån om att påpeka att aktiekursen är på tok för nedtryckt.
“I förhållande till konkurrenterna så har vi en väldigt låg värdering, men vi upplever att vi är kanonplacerade”, säger Ulf Dahlsten.
Vad beror den låga värderingen på?
En uppenbar faktor är att marknaden värdesätter operationellt resultat och är väldigt fokuserad vid att man visar att man får en verksamhet att gå runt.
Men det är väl inte så konstigt?
Nej, men det verkar lite slumpmässigt. Jag delar uppfattningen att man ska ha operationellt break-even, eller gå mot det, och jag är fullständigt övertygad om att vi kommer att nå dit (före goodwillavskrivningar) inom kort. Jag är en bottom-liner.
Blir det vinst i år?
Jag har inte gett någon prognos, men jag har inte protesterat när folk har tolkat det så. Det ser väldigt bra ut. När vi når break-even totalt kommer överskottet att gå till att utveckla verksamheten. Vi kommer inte inom överskådlig tid att prioritera att visa vinst utöver break-even, för vi har så mycket att satsa på för att se till att ha world class-kompetens överallt.
Det är klart att vi skulle kunna plocka fram de här vinsterna, men vi tror att det vore ett sämre sätt att skapa aktieägarvärde.
Har er syn på tillväxt och möjlighet att göra förvärv förändrats till följd av börsoron?
Det beror på hur långvarig den blir. Det lite konstiga är att det inte bara har varit en nackdel att vi har haft en lite lägre värdering när vi har förhandlat om förvärv. I viss mån är det en tillgång, för man upplever att det finns en väldig potential om man får aktier hos oss som betalning. De uppfattas som aktier med en uppsida.
Men vad betyder det för er att det nu går ner?
Nu är det för lågt. När vi gjorde den spanska dealen (köpet av internetkonsulten Nexus) betalade vi två miljoner kronor per konsult. Och det är klart att hade vi haft en helt annan värdering av våra aktier, så tror jag inte att de hade varit intresserade. Man värderar sitt eget förvärvsobjekt och förvärvar det i relation till varandra.
Men hur kommer det här att påverka er framöver?
Det kan ju spela roll i vissa fall. Vi är intresserade av dem som tror på det här och är lite besjälade av att den nya tiden ger enorma möjligheter. Man måste ju tro på den här storyn, att vi är det första globala företaget och att vi ska stå för absolut excellens.
Det är inte bara bra att vara högt värderad. Jag kan se på våra konkurrenter och titta på den enorma skillnaden i värdering, det är inte bara positivt för dem.
Hur blir tillväxten i år?
Det blir kanon! Vi har tidigare gjort en prognos på 1.200 miljoner. Jag ger ingen ny prognos, för den här framstår inte som särskilt utmanande. Vi är på väg mot en högre siffra. Planen har varit att växa så mycket vi orkar, det vill säga 100 procent. Sedan gör vi förvärv på 100 procent för att öka kompetensen i företaget de två närmaste åren.
Varför är det så viktigt att vara störst?
Vi vill uppfattas som McKinsey i den nya ekonomin. Vinnare på marknaden blir företag med globala brands, som har lokala tillämpningar i olika länder. Det kommer att finnas behov av företag som kan utvecklingen globalt. Men jag tror inte att det kommer att finnas så många globala aktörer, kanske fem stycken. Icon är en av dem.
Hur går det med expansionsplanerna i USA?
Det går bra. Det är inte bara förvärv, utan kan vara etablering också och det kommer att hända något snart. USA är fortfarande inte en färdigutvecklad marknad. Visserligen är det en marknad som ligger längst fram i världen, men vi är bara i början av den här revolutionen.
Hur går det med Nasdaqnoteringen?
Det vill jag inte kommentera, men man funderar när det är så skakigt. Aktiemarknaden handlar mycket om psykologi. Vi har en stabil story, så det är klart att om det är stabilt är det en faktor att ta med i beräkningen.
Hur kommer det sig att ni valde den lösning ni har gjort med Asiensatsningen?
Våra satsningar i USA och Europa kräver en oerhörd managementsinsats och då är det lite häftigt att samtidigt ta på sig Asien. Jag vill inte splittra mitt management med det. Då kom det här förslaget att ett gäng fick bilda det här och skaffa investerare, och de rekryterade i sin tur folk.
Det här kommer att leda till rejäla operationella förluster. På det här sättet kan vi etablera oss till en lägre risk för aktieägarna.
Vilka ser du som de största riskerna med denna snabba tillväxt?
Jag ser framför allt möjligheter, för vi kan ta för oss av de största kontrakten. Det största hotet är anonymiseringen. För att lyckas i den här typen av organisationer så måste människorna fungera och trivas. Du måste bygga organisationen på tillhörighet, det får inte bli en stor anonym massa.
Det andra hotet är att vi inte ska kunna hålla kvaliteten när vi får in nya medarbetare. Men egentligen är det inte ett så stort problem, för i dag slåss man om att få jobba i den här typen av företag.
Men ni är inte ensamma om att vilja anställa en stor mängd konsulter.
På Harvard, till exempel, lyckades McKinsey inte få en enda av MBA-arna, som är deras viktigaste grupp. I stället gick alla till olika start ups. Vi rekryterar på (managementskolan) Insead och intresset från MBA-arna där är mycket stort för Icon Medialab.
Men toppfolk vill komma till oss för att jobba. Rekrytering kan nästan innebära att vi kompetensmässigt höjer kvaliteten på kontoren i hela världen.
Hur kommer det sig att ni bara omsätter 700.000 per anställd?
Vi har mycket verksamhet i Sydeuropa och andra länder med helt andra priser än i Sverige, och vi är dåliga på att fakturera. Det har inte att göra med lägre beläggningsgrad, och vi är inte något lågdebiterande bolag. Genomsnittspriserna ökar och jag har vidtagit åtgärder för att få ordning på kundfordringarna. Men vi styr inte mot det målet, utan tittar på bland annat net revenue.
Vilken var den största omställningen att gå från Posten till en internetkonsult?
Det var inte en så stor omställning som folk tror. Äntligen är jag i en miljö där det går undan att fatta beslut.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.