Usel rapportsäsong väntar i USA

Förhoppningen om att de amerikanska företagen ska vända den negativa utvecklingen mot slutet av året sjunker snabbt. Flodvågen av vinstvarningar inför halvårsrapporterna har skrämt upp analytikerna och prognoserna för det fjärde kvartalet justeras nu ned i en oroväckande takt. Det sista hoppet står till konsumentföretagen.

Tempot i de amerikanska bolagens vinstvarningar har dämpats något den senaste veckan och ligger nu faktiskt en bit under det rekordsvaga första kvartalet. Av de dryga 800 företag som hittills lämnat uppdateringar inför halvårsrapporterna har 540 stycken vinstvarnat. Det är något färre än vid samma tidpunkt inför det första kvartalet.

Den klena trösten har inte påverkat analytikernas oro inför den kommande rapportsäsongen. Prognoserna har tvärt om fortsatt att falla i snabb takt och de samlade amerikanska vinsterna väntas nu sjunka 17 procent i det andra kvartalet jämfört med samma period förra året, enligt First Call. Det är en minskning med 1,5 procentenhet bara på en vecka.

Så sent som i början av året pekade prognoserna för det andra kvartalet på en vinstökning med omkring 5 procent men de förhoppningarna grusades snabbt när vinstvarningarna toppade 900 stycken i det första kvartalet. Vändningen för bolagens vinster väntas nu inte komma förrän i det fjärde kvartalet.

Men även den förhoppningen börjar nu allt mer att falla sönder. De samlade prognoserna för det fjärde kvartalet visar fortfarande på en vinstökning med omkring 6 procent, enligt First Call. Det innebär dock ett ras på nästan en hel procentenhet på bara en vecka. Om takten i nedjusteringarna håller den farten kommer prognosen när det fjärde kvartalet närmar sig att vara nere på minus 15 procent.

Av de elva sektorer som ingår i S&P 500 är det för närvarande främst tre som väntas stå för den mesta vinsttillväxten i det fjärde kvartalet. Cykliska konsumentprodukter, som till exempel bilar, spås öka vinsterna med 17 procent medan övriga konsumentvaror väntas öka 19 procent. Prognoserna för de finansiella bolagen pekar på en ökning med hela 26 procent, vilket sätter tisdagens vinstvarning från Merrill Lynch i ett oroväckande ljus.

Trots att mycket ljus hamnar på teknologibolagen och deras vinstvarningar tycks analytikerna redan för länge sedan ha räknat bort sektorn när det gäller utvecklingen det här året. Förväntningarna är mycket lågt ställda och de samlade vinsterna i branschen väntas rasa med 65 procent i det andra kvartalet, enligt First Call. Trots att förra årets fjärde kvartal var svagt för IT-bolagen, väntas årets sista kvartal bli 20 procent sämre.

Nyckeln till den förväntade vändningen i fjärde kvartalet ligger alltså hos de amerikanska konsumenterna som måste fortsätta köpa nya bilar, kläder och kylskåp i en hög takt. På tisdagen visade statistik från USA på en oväntat stark framtidstro hos konsumenterna, men den tyngsta fingervisning om läget inför det andra halvåret får marknaden den 6 juli. Då rapporteras nämligen arbetslöshetssiffror för juni månad och det största hotet mot konsumenternas köplusta är en stigande arbetslöshet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.