Utmärkt utdelningsaktie
Köp. Matti Rihko, vd på finländska Raisio, firade nyligen tio framgångsrika år på vd-posten. När han tillträdde hösten 2006 var Raisio ett stukat bolag. Rörelsemarginalen hade pendlat kring noll under flera år och 2006 var det röda siffror på sista raden.
Efter en framgångsrik förändringsresa med kontinuerliga lönsamhetslyft levererade bolaget i fjol en rörelsemarginal på 9,9 procent. Sedan utdelningen återupptogs 2007 har den höjts varje år – i våras till 0,16 euro per aktie, motsvarande en direktavkastning på nära 5 procent vid nuvarande aktiekurs.
Raisios omvandling är i korta drag en resa bort från en spretig struktur, med bland annat kemikalier till pappersindustrin, och från basprodukter till konsumentprodukter med större adderat värde. I dag har koncernen två affärsområden, Raisioagro och Brands.
Den förstnämnda står för cirka en fjärdedel av omsättningen och är en rest från koncernens förflutna. Divisionen säljer foder till kött- och fiskodlingsindustrin, i huvudsak i Finland. Verksamheten dras med låga marginaler och borde, givet koncernens ökade fokusering, rimligen stå på försäljningslistan.
Brands-divisionen, som säljer produkter som flingor, snacks, godis och margarin, är betydligt mer spännande. Sedan 2008 har affärsområdet växt med 10 procent per år samtidigt som rörelsemarginalen gått från knappt 6 procent till över 14 procent i fjol. Flaggskeppsprodukterna är kolesterolsänkande produkter, främst margarin, som säljs under varumärket Benecol.
Verksamheten inom Brands är betydligt mer internationell, med bara 16 procent av omsättningen i Finland. I fjol lanserades exempelvis Benecols produkter i Kina och Sydkorea. Att affärsområdet har hela 50 procent av omsättningen i Storbritannien har i år – efter det oväntade utfallet i britternas EU-omröstning – påverkat Raisio negativt. Pundets fall gentemot euron har satt sina spår i Raisios siffror och kommer att göra så även nästa år. Omsättningen i år och nästa år påverkas dessutom negativt av försäljningen av en del av Raisios brittiska snackverksamhet. Eftersom den verksamheten var olönsam påverkas dock lönsamheten positivt.
Raisio har under vd Matti Rihko gjort en imponerande omvandling från problemtyngt och spretigt bolag till stabilt växande konsumentvarubolag inom dagligvaror. Den typen av bolag brukar värderas ganska högt på grund av den låga risken och förutsägbarheten i vinsterna. Så är dock inte fallet med Raisio. Bolaget har starka finanser med en nettoskuld som vid årsskiftet lär vara nere i drygt 30 miljoner euro, bara ungefär hälften av ebitda-resultatet. EV/ebit på vår prognos för nästa år landar på låga 11. Den starka balansräkningen talar samtidigt för att utdelningen åtminstone lämnas oförändrad i vår på 0,16 euro, men mer troligt höjs till 0,17 euro. Direktavkastningen landar då på goda 4,8–5,1 procent.
Osäkerheten rörande britternas EU-utträde och pundets försvagning påverkar Raisio negativt i det korta perspektivet. I det längre perspektivet lär dock effekterna klinga av och Raisios väg mot ett höglönsamt konsumentvarubolag fortsätta. Vid sidan av att värderingen är väl låg, kan nya förvärv och/eller en avyttring av Raisioagro-divisionen också lyfta aktien. Köp – och välj den mer likvida V-aktien.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.