Välborstad doldis

Tandborstarna har gjort familjen Eklund till en miljardaktör på börsen. Inflytandet sprids därmed utanför familjeföretaget.

Joel Eklund håller en låg profil som doldis i Sveriges näringsliv, till och med i hemstaden Malmö. Kanske är det ett klokt val. Som ensamt barn i tredje generation, den som brukar sägas rasera tidigare generationers livsverk, torde en ansvarskännande person känna stor press att inte göra bort sig. Men det har Joel Eklund inte gjort hittills. Tvärtom. ­Under sina sex år som vd för Tepe har han mer än fördubblat både omsättning och vinst, helt på organisk väg.

Det var farfar Henning Eklund som grundade Tepe. Han var snickare och fick ett tips av sin tandläkare som ansåg att det saknades en bra tandpetare på marknaden. Henning utvecklade då med hjälp av professorer vid Tandläkarhögskolan i Malmö en trekantig tandsticka i trä och lanserade den 1965. Den säljs på Apoteket än i dag.

Sonen Bertil Eklund tog över på 1970-­talet och inledde tillverkningen av tandborstar, även de med en design som vid det här laget är klassisk.

Joel Eklund tog över som vd 2012, då han var 31 år gammal. Då omsatte företaget drygt 300 miljoner kronor. Under 2017 blev försäljningen 700 miljoner kronor jämnt.

– Vi har som mål att växa med 10 procent årligen med bibehållen lönsamhet. Om vi lyckas med det kommer vi att nå en miljard omkring år 2021, säger han.

Tepes produkter har en hög marginal. Enligt de preliminära siffrorna för 2017 som Affärsvärlden får ta del av blev rörelseresultatet 220 miljoner kronor. Det ger en marginal på drygt 30 procent. Så har det sett ut under en lång rad år. Kombinerat med en extremt konservativ hållning till finansiering, Tepe har en soliditet nära 100 procent, innebär det att nettomarginalen i princip är lika hög. Företaget tjänar alltså pengar som gräs och det blir mycket pengar över varje år att återinvestera.

Tepes affärsmodell och marknadsstrategi går ut på att utbilda tandläkare och tandhygienister i vikten av förebyggande munhygien och därigenom göra dem till ambassadörer för produkterna. När tand­läkarbesökaren fått sin borste utprovad finns de att köpa på apotek och i dagligvaruhandeln.Tepe hävdar att bolagets stora sortiment och trovärdighet gentemot tandläkarkåren ger dem en konkurrensfördel.

– Det är vi som har drivit produktutvecklingen på mellanrumsborstar globalt. Det ger oss en stor trovärdighet och ett försprång, säger Joel Eklund.

Utöver produktutvecklingen investeras en del av Tepes vinst på börsen. Familjen Eklund äger genom Tepe-koncernen och den likaledes helägda systerkoncernen Fosielund en aktieportfölj som till dagskurs är värd cirka 900 miljoner kronor. En titt bland de innehav som listas i data­basen Holdings avslöjar en bred portfölj med 50 innehav av väletablerade svenska börsbolag. Joel Eklund anlitar ingen kapitalförvaltare, vare sig extern eller anställd personal, utan sköter aktieportföljen på egen hand. Förutom aktieportföljen finns ett par hundra miljoner kronor i kassan.

– Svenska noterade bolag är ett vettigt investeringsalternativ med generellt god bolagsstyrning, de har i många fall internationell verksamhet och en hyfsad direkt­avkastning. Min investeringsfilosofi är att köpa aktier i bolag som visat förmåga över tid att uppvisa värdeskapande, säger han.

Joel Eklund är dessutom lokalpatriot och småler när Affärsvärlden påpekar att de fyra största innehaven är skånska eller åtminstone sydsvenska. De fyra är medicinteknik­företaget Cellavision i Lund, it-företaget HMS Networks i Halmstad samt de skånska fastighetsbolagen Wihlborgs och Victoria Park. Totalt är värdet på dessa fyra innehav mer än 400 miljoner kronor.

– Det är en fördel med närhet till de bolag man investerar i, säger Joel Eklund när han kommenterar den geografiska aspekten av innehaven.

Av Gunnar Wrede

Detta är en nedkortad version av reportaget I var mans mun. Läs reportaget i sin helhet här.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.