Välkommen till nya Affärsvärlden

I snart 105 år har Affärsvärlden varit Sveriges viktigaste affärsmagasin för näringslivets grädda. Nu är vi också det största affärsmagasinet i Sverige. Affärsvärlden fördubblar från och med denna vecka upplagan till 40 000 exemplar.

Det är ett kvitto på att Affärsvärldens journalistik attraherar de viktigaste läsargrupperna i näringslivet: beslutsfattarna. De nya prenumeranterna är chefer som ingår i Sifs stora chefssatsning och som har ansvar för budgetar, verksamhet och personal inom framför allt industrin och kunskapssektorerna.

På adresslistorna läser jag marknadschefer, försäljningschefer, ekonomichefer, it-chefer, konsultchefer, teknikchefer, informationschefer, nästan alla sorters chefer. Ja, även vd-ar, men just verkställande direktörer har faktiskt alltid varit högfrekventa läsare av Affärsvärlden.

Extra roligt med att få 20 000 nya prenumeranter är att Affärsvärlden för första gången någonsin blir större än vår ärkekonkurrent (som för övrigt får mina gratulationer för att den uppnår den aktningsvärda åldern 40 år i september).

Chefer är viktiga för Affärsvärlden. Somliga tror att det bara är rosa skjortor i finanskvarteren kring Stureplan som läser oss, men det är helt fel. Den typiske Affärsvärldenläsaren sitter i ledningsgrupper, eller arbetar med affärerna ett eller ett par snäpp under högsta ledningen.

Affärsvärldens idé är att vara viktig för er. Varje vecka ska vi servera ett magasin fullmatat med intelligent fördjupning om utvecklingen i de stora företagen, de senaste trenderna på börsen och lärdomarna om vad som funkar (och inte funkar) i ledningsrummen.

Varje vecka ska vi ge ett magasin som helst läses från första till sista sida (snittet är över 40 minuter, trots tidsbrist hos läsekretsen) och som lämnar kvar en otvetydig känsla av att du faktiskt har läst något nytt och kanske låtit någon ny tanke blomma upp i huvudet.

Det händer mer saker med Affärsvärlden i höst:
Vi lanserar en nygammal avdelning i tidningen: Ledarskap! Speciella sidor om praktiskt ledarskap, chefskarriär och företagsstrategi. Premiär i detta nummer. Våra trogna läsare minns säkert att Affärsvärlden gav ut en hel tidning som hette Ledarskap för något decennium sedan.

Ledarskapssidorna är framför allt till för de yngre karriäristerna i läsekretsen, ni som vill utvecklas som chefer, få mer ansvar, ha roligare på jobbet – men också avancera snabbare och få bättre betalt för mödan.

Vi bygger ut webben successivt under hösten. Efterfrågan på snabba börsnyheter och kommentarer växer. Under sommaren höll affarsvarlden.se extra öppet för att rapportera om de viktiga halvårsrapporterna. Resultat: Läsartrafiken ökade med 30 procent.

Vi satsar på ännu fler spännande evenemang. I november kör vi en riskkapitaldag tillsammans med Riskkapitalföre-ningen och i december är det stor premiär för styrelseevenemanget Guldklubban tillsammans med Styrelseakademin och revisionsbyrån Deloitte. Under hösten arrangerar Affärsvärlden dessutom tillsammans med olika partner Årets Affärsbank, Årets CFO, Uppstickarna (näringslivets mäktigaste under 40), Årets Ledare och IR-rankningen.

Men viktigast av allt är förstås höstens analyser, reportage och intervjuer – varje onsdag i Affärsvärlden. Vi har flera spännande uppslag på gång. Så räkna med en intressant höst. Har du några synpunkter eller förslag, mejla några rader till mig på thomas.peterssohn@affarsvarlden.se



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här