Världsherraväldet får vänta
Hennes & Mauritz försäljning i jämförbara butiker ökade med 14 procent i augusti (-11).
Den totala försäljningen steg med 24 procent jämfört med samma månad 2009 då försäljningstillväxten var -3 procent.
Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att den jämförbara försäljningen skulle öka med 9,4 procent och att den totala försäljningen skulle vara upp med 20,7 procent.
Vid utgången av augusti hade H&M 2.078 butiker.
H&M sänker nu bolagets expansionsplan för nya butiker för det fjärde kvartalet.
Det innebär att nettoantalet nya butiker för helåret planeras bli cirka 220 jämfört med 240 butiker som tidigare kommunicerats.
Det skriver bolaget i sin delårsrapport.
Under fjärde kvartalet planerar koncernen att öppna cirka 140 (159) butiker och att stänga 10 (11).
“Tillgången på attraktiva butikslägen i slutet av 2010 har minskat något till följd av att färdigställandet av framför allt vissa köpcentra har stannat av på grund av den svaga konjunkturen. Det gäller främst köpcentra i Sydeuropa”, skriver bolaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.