Varm höst sänker H&M

Den milda hösten riskerar att slå hårt mot detaljhandelsföretag i både Sverige och Europa. Det tror åtminstone Merrill Lynch som nedgraderar H&M mot bakgrund av en ovanligt varm oktober. ”Sannolikt kan man vänta sig en dålig utveckling för vissa delar av klädbranschen som följd av vädret”, säger Carl Eckerdal, analytiker på HUI.

Den varma hösten riskerar nu att sänka klädjätten H&M, skriver Merrill Lynch när de idag sin rekommendation på aktien från ”öka” till ”neutral”. En av de huvudorsakerna de anger är att Europa-vädret varit betydligt varmare under oktober än vad som är normalt för årstiden.

”Alla klädhandlare i Europa kommer att lida av det varma vädret”, skriver Merrill Lynch och hänvisar till att årets oktober är den varmaste i Storbritannien på 300 år. Nedgraderingen gäller på ”medellång sikt”, på lång sikt kvarstår rekommendationen sälj. ”H&M-aktien har utvecklats hyfsat bra sedan 28 september, men från det här nivåerna ser vi ingen mer uppsida”, skriver Merrill Lynch.

H&M-aktien hade strax efter 15.30-tiden backat sex kronor till 185:50 och risken att det varma vädret slår mot bolagets försäljning bedöms som stor. ”Sannolikt kan man vänta sig en dålig utveckling för vissa delar av klädbranschen som följd av vädret”, säger Carl Eckerdal, analytiker på HUI (Handelns Utredningsinstitut).

”Det finns inga vetenskapliga samband för hur stark kopplingen är men det säger sig självt att om man inte har ett behov av varma vinterkläder skjuter man väl upp inköpen så länge det går.”

Och förra årets höstförsäljning är inget roligt facit. Då slog en en varm höst och även en ovanligt mild vinter hårt mot såväl H&M och Lindex.

”Det har onekligen varit lika milt i år. Hösten är årets viktigaste period för klädhandeln och lyckas man inte pricka in den med vädret är det olyckligt”, säger Carl Eckerdal.

På Hennes & Mauritz vill man inte kommentera vädrets inverkan på försäljningen, utan hänvisar till den månatliga rapportering man börjat med.

”Jag kan inte alls kommentera det. Vi kan inte säga någonting alls om oktober förrän i rapporten 14 november. Vilka bedömningar som görs av bolaget fram till dess får stå för dem”, säger H&M:s ekonomichef Carl-Henric Enhörning.

I en färsk köpanalys från mäklarfirman JP Morgan uppges dock ledningen tro på en stark försäljning i oktober, dock inte lika bra som under september då ökningen var 45 procent.

På Lindex, där man förra hösten fick betala ett högt pris, i form av vikande höstförsäljning, orsakat av en mild höst. Hittills i år historien dock inte upprepat sig varken i Sverige eller Tyskland.

”Vi är ganska nöjda med försäljningen i höst trots det varma vädret. Vi ser en liten påverkan på försäljningen på ytterkläder men inte så stor som vi såg förra året. Generellt sett har vi också minskat sortimentet av ytterkläder de senaste åren, det är inte den stora grejen för oss”, säger Åsa Lindell-Byström, informationschef på Lindex som säger att även denna dock plötsligt tog fart förra veckan.

”Dels var det några dagar som det blev lite kallare, dels var det lön. Sedan ska man inte underskatta att många i år struntar i att till exempel resa bort under höstlovet, delvis på grund av det oroliga världsläget, kanske lägger de då hellre sina pengar på konsumtion”, säger hon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight