Vd:n allt mer optimistisk
“Nu har vi passerat andra kvartalet 2010 och jag känner mig allt tryggare och ännu mera optimistisk om resterande 2010 och framåt”, skriver Torsten Jansson, företagets vd, i en kommentar till delårsresultatet.
Bolaget har under det andra kvartalet drabbats av en viss varubrist. Effekterna av varubristen kommer att avta under resten av året.
“Då varubristen inte kommer att slå lika hårt under tredje kvartalet, och sannolikt inte alls under fjärde kvartalet, tror jag på ett bra resultat för andra halvåret och för helåret 2010”, uppger Torsten Jansson.
Profilmarkanden fortsätter att återhämta sig. Det beskedet ger New Wave Group i delårsrapporten för det andra kvartalet.
Förbättringen på profilmarknaden märks framför allt i Sverige, men även i resten av Norden. I resten av Europa är utvecklingen mer blandad, med södra Europa som den svaga punkten.
I Mellaneuropa är den tyska marknaden svag, medan marknadsläget i övriga länder är mer stabilt och i nivå med i fjol, uppger New Wave Group.
Affärsområdet Profils omsättning minskade med 2 procent till 483 miljoner kronor under det gångna kvartalet, Den svagare marknaden i södra Europa tillsammans med valutakursförändringar tyngde omsättningen.
Däremot förbättrades resultatet för Profil-verksamheten tack vare besparingar. Rörelsevinsten ebitda landade på 77,3 miljoner kronor (76,4) för affärsområdet, som bidrar mest till New Wave-gruppen vinst.
Inom affärsområdet Sport & Fritid ökade omsättningen med 9 procent till 404 miljoner kronor under det andra kvartalet, medan ebitda-resultatet ökade till 30,1 (28,2).
“Resultatförbättringen är relaterad till högre omsättning”, skriver bolaget i rapporten.
Den ökade omsättningen och är relaterad till den amerikanska marknaden och framför allt Cutter & Buck. Crafts försäljning var i nivå med i fjol, med en svag ökning i de flesta länder, förutom i Danmark.
När det gäller Gåvor & Heminredning ökade omsättningen till 179 miljoner kronor (162), medan resultatet ebitda blev negativt med 4,4 miljoner kronor (9,8).
I fjol lyftes resultatet av en reavinst på 16,4 miljoner kronor.
“Den högre omsättningen är främst relaterad till Kosta Boda Art Hotel”, skriver New Wave Group.
Orrefors Kosta Boda ökade sin omsättning i Sverige men minskade på exportmarknaderna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.