Vem tar hem spelet i Scania-dramat?

Striden om Scania blir alltmer infekterad. Samtidigt är 100-miljardersbolagets öde fortfarande skrivet i stjärnorna. Här är de fem mest troliga scenarierna - alla med radikalt olika utfall.

Två stora händelser inträffade förra veckan i budstriden om Scania. Först nyheten att Volkswagenchefen Bernd Pischetsrieder lämnar sitt jobb. Sedan Wallenbergs maktmanöver i Scania genom att låta Investor köpa en mindre, röststark aktiepost i lastvagnstillverkaren, så att Investor och Wallenbergstiftelserna ihop har över 33 procent av A-aktierna och därmed kan stoppa en eventuell fusion. Den åtgärden fick i sin tur Finansinspektionen att starta en utredning om huvuvida detta utlöser budplikt för Investor.

Samtal mellan Investor och Scania å ena sidan och VW/MAN å andra sidan sägs nu pågå.

Pressen är stor på alla parter att hitta en lösning. Här är några alternativ.

1 MAN och VW kör över Investor och Scania

Så går det till: MAN går vidare med sitt bud som Volkswagen accepterar. Redan i dag äger de båda tillsammans 48,5 procent av rösterna i Scania och får in lite till genom budet. Därmed kommer MAN/VW att ha makten i Scania. På stämman tillsätter de en ”MAN”-vänlig styrelse som börjar med att sparka Leif Östling och tillsätta chefer som påbörjar ett nära samarbete mellan MAN och Scania för att plocka fram synergier. De kan då hoppas på att Scaniatoppen och i förlängningen Investor till slut inser fördelarna och mjuknar så pass att affären kan slutföras och/eller att integrationen hinner så långt att det kommer till ”a-point-of-no-return” och Investor och övriga ägare går med på att sälja.

Talar för: Den här lösningen är förlängningen av de processer som MAN och VW redan har dragit i gång. Även om upplägget är extremt aggressivt har de tyska fordonsjättarna för mycket att förlora på att inte driva igenom affären. Har tyskarna inga andra val och stressas utifrån kan detta bli verklighet.

Talar emot: En hel del. Även om MAN och Volkswagen har makten på stämman är handlingsfriheten begränsad. De kan inte göra stora förändringar i kapitalstrukturen eller riktade nyemissioner eftersom det oftast kräver ändringar i bolagsordningen och därmed stöd av minst två tredjedelar av ägarna. Minoriteten kan tillsätta granskningsman och minoritetsrevisor. Dessutom skulle det kunna leda till uppror inom Scania och en het ”tysk-svensk” debatt, vilket skulle skada både VW/MAN och Scania.

Sannolikhet: 15 procent.

***

2 Fientligt motbud från Scania

Så går det till: Scania lägger ett bud på hela MAN bestående av aktier och kontanter. Det gemensamma bolaget får säte i Sverige och Scaniadominans i toppen.

Talar för: Rent industriellt är det en mer logisk affär. Scania, branschens erkänt bästa bolag, hamnar i förarsätet och affären kan finansieras genom att successivt sälja ut ”Rest-MAN”. Lättare att få med Scanias ledning vilket är en förutsättning för att kunna ta fram synergierna. I steg två integreras Volkswagens brasilianska verksamhet.

MAN:s aktier i Scania kan kvittas bort, vilket sänker priset. Investor kan kvarstå som storägare, skydda sitt rykte som industriellt ansvarstagande och vara med på uppsidan.

Talar emot: En förutsättning är att VW är med på noterna i egenskap av storägare i både Scania och MAN, annars har ett sådant bud inga förutsättningar att lyckas. Och även efter Bernd Pischetsrieders avgång finns fortfarande frågetecken kring var VW egentligen står, även om den mer ”Östling”-vänliga Ferdinand Piëch nu uppges ha tagit makten. Dessutom riskerar ett bud att åtminstone kortsiktigt ytterligare försvåra hela situationen och öka låsningen kring Scania. Lika viktigt som att Scania-ledningen inte är fientlig är att MAN-toppen inte blir helt överkörd.

Sannolikhet: 15 procent.

***

3 Investor och VW köper MAN

Så går det till: Variant av alternativ 2. Tillsammans med ett konsortium av riskkapitalister och med VW:s medgivande lägger Investor ett bud på hela MAN.

Talar för: Investor och VW tar helt makten över processen och kan tjäna en extra hacka. Både Investor och riskkapitalisterna lockas av den stora omstruktureringspotentialen i MAN, både effektivitetsmässigt och genom styckning. Efter en renodling köps VW:s brasilianska verksamhet och sedan säljs hela lastbilsverksamheten till Scania. Investor och VW kan utnyttja fördelarna med onoterade bolag i form av exempelvis belåning, vilket begränsar insatsen.

Talar emot: En mer oren affär som ökar Investors exponering mot lastbilar och verkstad. Dessutom är MAN efter höstens kursrusning inte billigt. Kan leda till motstånd i Tyskland och fientlighet inom MAN. Riskkapitalisterna har tidigare nosat på MAN men frågan är om de nappar på ett upplägg med så många kockar inblandade och där Investor/Scania/VW har andra agendor förutom de rent finansiella.

Sannolikhet: 10 procent.

***

4 MAN höjer budet och Investor säljer

Så går det till: MAN höjer budet till uppåt 550 kronor per aktie. Erbjuder Investor en lösning att kvarstå som ägare.

Talar för: Genom att köpa A-aktier för 519 kronor per aktie har Investor signalerat en miniminivå i prisdiskussionerna kring bolaget. Investor får ett acceptabelt pris och kan ligga kvar som ägare och därmed mildra debatten om att sälja ut kronjuvelerna. Osäkerheten kring Scania, som i längden riskerar att skada bolaget, skingras. Parallellen med Volvoaffären är tydlig. Intvingat i ett hörn gick Investor till slut med på att sälja.

Talar emot: Kommer ändå att tolkas som att MAN avgått med segern. Risken är att det nya bolaget kommer att kastas in i en uppslitande integrationsprocess som kan förstöra värden. Investor och även nuvarande Scanialedningen genom Leif Östling har bundit upp sig ganska hårt i sitt motstånd mot affären och betonat vikten av att Scania är drivande. Ett så högt pris hotar också kreditvärdigheten i MAN.

Kan eventuellt lyckas om en ”neutral” vd tillsätts, det vill säga en person som är oberoende av både Scania och MAN.

Sannolikhet: 25 procent.

***

5 Status Quo

Så går det till: Inget händer tills vidare. Wallenbergsfären ligger kvar med sitt blockerande ägande, MAN inser att utsikterna att uppnå något genom att gå vidare fientligt är små och drar tillbaka sitt bud. Scania drivs vidare med nuvarande ägarbild och ledning.

Talar för: Gör att alla parter tills vidare gräver ned stridsyxan och vinner tid. MAN som hetsats av hotet om att självt bli uppköptt är ju nu ”skyddat” genom VW:s storägande. Samtalen kan leda fram till ett mer vänligt samgående där Scania får en tydligare roll, troligen som köpare, men där MAN i gengäld får vd-posten och de tyska facken jobbgarantier.

Talar emot: MAN:s ledning med Håkan Samuelsson har investerat all sin prestige och över 10 miljarder på affären. Aktieägarnas förväntningar i både MAN, Scania, VW och Investor är höga på att någon form av samgående blir av. På lång sikt måste ägandet i Scania lösas – framför allt Volkswagens kontrollpost. Risk att bara skjuta problemen på framtiden.

Sannolikhet: 35 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets