Laddar

”Vi har gjort en fenomenal resa”

Lundaföretaget Qlik har på 15 år blivit en global spelare inom affärsinformation. Vd Lars Björk jämför utan att blinka sitt bolag med Apple.
Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto

Som ung var Qliks vd Lars Björk med och byggde bron Throgs Neck Bridge i New York. Han och de and­ra byggjobbarna balanserade på plankor 200 meter över vattnet.

– Vad händer om man ramlar ner? frågade han kollegerna.

– Swede, man ramlar inte ner, svarade en av de många indianer som jobbade där.

Visserligen hade han både säkerhetssele med lina och ett säkerhetsnät under bron, men han skulle ändå inte göra om bravaden i dag.

– Då var jag inte rädd för höga höjder, nu är jag faktiskt det.

Lars Björk bor numera i USA och är vd för det Nasdaqnoterade, ursprungligen svenska, mjukvaruföretaget Qlik (uttalas Klick). Företaget sysslar med affärsinformation, eller business intelligence som bransch­termen lyder, och har ett verktyg, Qlikview, som med hjälp av färgkodning sorterar stora mängder data och presenterar dem på ett överskådligt och begripligt sätt.

– Vi är en av de största it-framgångarna från Sverige någonsin. Ingen hade med det i någon plan från början, säger han.

Hans skånska klingar opåverkad av flytten till USA.

– Qlik har tagit den här branschen till samma nivå som Steve Jobs tagit telefonbranschen.

Med det menar 52-åringen att vanliga människor, som inte har studerat datavetenskap, kan använda Qlik.

– Tittar du runt i världen finns det inte något affärsproblem som företagen har mer gemensamt än det vi kan lösa: att alla drunk­nar i data. De nästa fem åren kommer det att bli åtta gånger mer data, delvis genererat av sociala medier och delvis av maskiner som läser av saker. Det gäller att hitta nålen i höstacken.

När Lars Björk började på Qlik år 2000, då som finansdirektör, hade bolaget 25 anställda, omsatte 20 miljoner kronor, hade röda siffror och var nära att få slå igen.

– Vi var en eftermiddag från att lämna in det på tinget.

Nu har bolaget 1 850 anställda, är aktivt i 120 länder och väntas omsätta 3,5 miljarder kronor i år. Rörelseresultatet landade dock endast på 23 miljoner kronor i fjol. Börs­värdet är 13 miljarder.

– Vi har gjort en fenomenal resa. Från ett litet bolag i myllan i Skåne till en etablerad global spelare på 15 år.

Lars Björk växte upp i fiskesamhället Borsta­husen ett par kilometer norr om Landskrona där han ”seglade, vindsurfade och lekte”. Pappan var flygkapten på SAS och mamman lågstadielärare. Hans två yngre systrar var adopterade från Sydkorea. När han var tolv gick han i engelsk skola i Rom där pappan var stationerad då.

Lars Björks farbror heter Claes Björk och var först USA-chef för Skanska och senare koncernchef för byggjätten.

– Han har varit en mentor och vägledare och har betytt väldigt mycket.

Det var genom honom som Lars Björk – efter fyraårig teknisk linje på gymnasiet med inriktning på bygg – fick jobb som byggledare på New York-bron, för övrigt en tvilling till San Franciscos berömda Golden Gate.

– Att jobba där var den bästa motivationen att gå tillbaka till skolan och läsa.

Han pluggade till civilekonom i Lund. År 2000 bad en bekant, Måns Hultman, honom att bli finansdirektör för Qliktech, som bolaget då hette. Hultman hade investerat i bolaget och vd:n hade just hoppat av så Hultman skulle ta över det jobbet.

Bolaget var dock i sämre skick än Hultman och Björk visste. Saken komplicerades av att de två grundarna Staffan Gestrelius och Björn Berg inte hade mer kapital att stoppa in. Berg hade haft idén att färgkoda information eftersom människor har lättare att uppfatta saker som är färgade och började bygga modeller i Excel. De höll till i en barack vid inkubatorn Ideon vid Lunds universitet. De hade startat bolaget 1993 och året därpå hade de fått uppbackning av Handelsbanken och statliga Industrifonden.

Måns Hultman tyckte att företaget hade en fantastisk produkt, men ansåg att den behövde fokuseras till ett speciellt område och att det behövdes en försäljningsorganisation och en företagsstruktur. Kort sagt måste kunderna få veta vad de skulle använda produkten till.

Investerare ställde upp med pengar och Hultman fick ordning på skutan. År 2003 ville han expandera utanför Sverige och då behövde bolaget ytterligare kapital. Claes Björk, som kommit in i styrelsen, hjälpte till att ordna ett möte med Bank of America i New York. Resultatet blev att två riskkapitalbolag, amerikanska Accel och israeliska Jerusalem Venture Partners, JVP, gick in med pengar.

– Fem år i rad var vi världens snabbast växande mjukvarubolag. På den tiden var jag och Lars ett radarpar. Det måste vara ett av de snabbast värdeskapande projekten i svenskt näringslivs historia, säger Måns Hultman i dag.

I slutet av år 2007 klev Hultman av toppjobbet och blev ordförande samtidigt som Lars Björk blev vd.

– Han hade aldrig fått vd-jobbet om inte jag hjälpt honom. Styrelsens villkor var att jag ställde upp som arbetande ordförande, först på heltid i tolv månader och sedan på halvtid ytterligare tolv månader, för att säkra övergången. Men det är jag inte säker på att Lars Björk vet, säger Hultman.

År 2010 var det dags för notering på ­Nasdaq. Visserligen hade bolaget sin utvecklingsenhet i Lund, men huvudkontoret låg sedan flera år utanför Philadelphia i USA. Inför noteringen bytte bolaget ordförande till amerikanen Bruce Golden, som sitter kvar i dag. Hultman fortsatte dock i styrelsen.

På bolagets årliga sammankomst för alla anställda i Florida, ett halvår före noteringen, höll Bruce Golden ett anförande och bad Måns Hultman ställa sig upp eftersom han varit instrumentell i att bygga upp företaget. Applåderna ville aldrig ta slut.

– Det var ett fantastiskt ögonblick för mig. Som chef vet man aldrig riktigt vad ens medarbetare tycker om en. Det var skönt att få det erkännandet när jag inte var chef längre, säger Hultman som dock säger att Lars Björk blev ”svart i synen” vid det tillfället.

Men Lars Björk tonar ned händelsen.

– Vi samlar personalen en gång per år och lyfter fram alla som gjort en insats för bolaget. Vanligtvis är det inte de högsta cheferna, men det har gjorts för Måns och det har gjorts för mig också, säger han.

Några veckor efter mötet i Florida ringde Bruce Golden till Måns Hultman och meddelade att Lars Björk inte hade förtroende för honom längre och ville att han skulle avgå ur styrelsen, vilket Hultman gjorde. Sedan dess har de tidigare parhästarna aldrig pratat med varandra.

– Det finns skäl till det, men jag vill inte gå in på det, säger Lars Björk.

Lars Björk beskriver det som att det kan vara svårt för en tidigare vd som hamnar i styrelsen att hålla fingrarna från det operativa.

– När vi sedan kom till en punkt att vi skulle notera bolaget på Nasdaq ville Måns Hultman inte följa med på den resan eftersom han inte ville bosätta sig i USA, och då blev det naturligt att lämna över styrelseposten till någon med erfarenhet från en av bolagets större tillväxtmarknader, säger Lars Björk.

Måns Hultman medger att han hade tänkt lämna bolaget.

– Men jag hade gärna först velat kröna resan med bolaget genom att vara med på börsintroduktionen, säger han.

Att duon inte har kontakt förklarar Hultman så här:

– Jag är fortfarande förbannad och det vet han om. Vi har tillbringat så många nätter, kvällar och flygresor tillsammans att han känner mig. Det händer inte så många gånger att jag blir förbannad, men när jag blir det är jag väldigt långsint och det visste han mycket väl.

När det var dags att ”ringa i klockan” på Nasdaq då Qlik börsintroducerades sommaren 2010 var det Lars Björk som fick äran.

– Jag är en av få svenskar som är vd för ett amerikanskt börsbolag som bara är listat där.

Nyemissionen övertecknades 16 gånger. Sedan introduktionen har aktiens värde mer än dubblats, även om aktiekursen har varit volatil.

Framgången beror, enligt Lars Björk, på två saker. Produkten och företagskulturen.

Alla nyanställda skickas på Qlik Academy i Lund för att under en vecka insupa företagets värderingar och arbetssätt. Lars Björk har blivit intervjuad i amerikansk press om sitt ledarskap.

– Jag är den största anhängaren av att försöka demokratisera beslutsprocessen genom att delegera neråt. Det här svenska konsensusdrivna beslutfattandet tycker de är exotiskt och fascinerande i USA. Det tar lite längre tid, men när man väl har fattat ett beslut är alla med på det. Alla har en känsla av att de fyller en viktig funktion. You are a brick in the wall, säger han.

Han säger sig vara övertygad om att ett sådant ledarskap är här för gott eftersom människor är mer välutbildade och väl­informerade nuförtiden. De vet vad de vill och vill bidra med något, inte bara lyda en chef som pekar med hela handen.

– Enkelt uttryckt, pengar är inte längre nummer ett.

Om yngre människor inte blir bemötta på rätt sätt går de någon annanstans, säger han.

En annan framgångsfaktor har varit att inte göra som internetbolagen i slutet av 1990-talet som tog in mycket pengar och öppnade i många länder samtidigt.

– Vi öppnar i ett eller två länder per år. Det kostar i tid och pengar att gå in i ett land.

Lars Björk anställer alltid en lokal chef som kan branschen och marknaden. Dessutom använder Qlik indirekt försäljning, det vill säga partners säljer produkten.

Qlik konkurrerar med jättar som SAP, IBM och Oracle, men de stora är betydligt bredare än Qlik och säljer hela transaktionssystem.

– Även om de har produkter på vårt område så är de tungrodda och inte användarvänliga. Vårt system är lättanvänt, flexibelt och adaptivt.

Kan de stora inte förändra sig?

– Historien har visat att de inte är speciellt förmögna att göra det. Det handlar om hur man leder bolaget, hur man organiserar och hur man går till marknaden.

Men det finns även nya, mindre spelare, som Tibco från Kalifornien. Qlik har flera patent och några av dem går ut om några år. Men Lars Björk påstår att han inte är orolig.

– Marknadsvärdet av att ha patent är ­större än skyddet. De skyddar inte i alla lägen.

I Sverige är Swedbank en stor kund, liksom polisen. Även polisen i Nederländerna, Wales, Israel och England finns på kundlistan. Och den danska ordningsmakten är på väg.

En av de mer spektakulära sakerna som Qlikview har använts till var att upptäcka att Peter Mangs låg bakom morden och mordförsöken på invandrare i Malmö åren 2009–2010.

Och räddningstjänsten i Uppsala har fått ner ambulansernas utryckningstid med tio minuter genom att ha bättre koll på informationsflödet, enligt Lars Björk.

Dataspelbolaget King, som bland annat har gjort succén Candy Crush Saga, använder programmet för att analysera spelandet hos de 175 miljoner spelare som använder Kings produkter varje dag. King vill till exempel se om de fastnar på en viss nivå så att spelet behöver förändras.

Verktyget verkar vara som klippt och skuret för underrättelsetjänster som NSA och FRA eftersom de behöver sortera den ofantliga mängd data de samlar in.

– De kan absolut använda det, men de har inte köpt det direkt av oss. Underrättelsetjänster brukar låta någon annan organisation sköta inköpen.

Han säger att han inte kan förbjuda någon att köpa verktyget och att han inte vill veta om de är kunder. Men han är egentligen inte emot övervakningen.

– Jag har ingen personlig syn på övervakning. Det är en tudelad fråga. I fel händer kan det vara farligt, men är det inte bättre att veta vem som bevakar vad? Då kan man bevaka bevakarna, annars lever alla i tron att ingenting händer.

Lars Björk har varit på Qlik i 14 år, halva tiden som finansdirektör och halva som vd.

Hur länge stannar du?

– Jag har inte bestämt mig. Så länge det är roligt och inspirerande.

Leder amerikanskt börsbolag

Namn: Lars Björk.

Ålder: 52.

Familj: Hustrun är sjukgymnast men är hemmafru i USA, två söner på 20 och 22. Den äldste bor i Sverige och ska studera ekonomi här. Den yngre går på college i USA.

Bor: I Devon, en förort till Philadelphia, medan Qlik ligger i förorten Radnor. ”Jag har aldrig haft så nära till en arbetsplats.” Dessutom har familjen ett hus i Båstad.

Utbildning: Civilekonom, Lunds universitet.

Karriär: Mölnlycke, detaljhandel, Scandstick, Resurs Finans. Finansdirektör på Qlik år 2000, vd från 2007.

Intressen: Golf, löpning och cykling. Brukar cykla Vätternrundan med kolleger. Givetvis alla iklädda företagets färger, grönt och vitt.

Äventyr: Cyklade i Afrika i fjol eftersom bolaget stödjer afrikanska barn vars föräldrar dött i aids. En tidig morgon glömde han att det var vänstertrafik. Han cyklade i hög fart nerför en backe medan en bil kom uppför mot honom. Han drog sig till höger och bilen till vänster så att de hamnade på kollisionskurs. Lars Björk lyckades vika av i sista sekund, men körde av bilens backspegel innan han stöp i gatan. Han behövde rejäl omplåstring.

Volatil resa för Qlik

Antal anställda: 1 850.

Omsättning 2013: 3,1 ­miljarder kronor.

Rörelseresultat: 23 miljoner kronor. ”Vi ­befinner oss sedan länge i tillväxt och investerar för att fortsätta ta marknads­andelar inklusive lansering av en ny produktplattform senare i år.”

Antal kunder: 32 000.

Länder: Aktivt i 120 länder, men säljer mycket via partners och har inte egna kontor överallt.

Börsvärde: 13 miljarder kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.