Vi springer ett maraton i sprinterfart

Spelutvecklaren Net Entertainment får jackpot hela tiden. Vd Per Eriksson berättar hur bolaget ska fortsätta ligga steget före.

Per Eriksson kommer in i rummet med snabba steg och ett leende. Han är nyligen hemkommen från en branschmässa i Las ­Vegas.

– Det är praktiskt med alla samlade på ett ställe. Då kan man få till en massa möten som man annars behöver resa till.

Net Entertainment är ingen liten aktör i spel- och dobbelindustrin. Med över 8 miljarder i börsvärde är bolaget ett av de största på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista. Och pilarna pekar åt rätt håll. Både tillväxt och rörelsemarginal ligger runt 30 procent. Bolaget är en ledande leverantör till andra företag som arrangerar kasinospel på internet. En snabbt växande marknad. Ändå är Net Entertainment inte särskilt känt för en bredare allmänhet.

– Vi är ju ett B2B-företag, då kommer vi kanske lite under radarn. Våra kunder syns mer, de är operatörer som Unibet, Betsson, William Hill … Vi bygger deras spelplattformar och tar hand om alla transaktioner.

Förra året hade Net Entertainment 16,3 miljarder transaktioner i sina spel via kundernas kasinon. Det är 22 gånger fler än New York-börsen, och över 400 gånger fler än Stockholmsbörsen. På varje speltransaktion tar bolaget en royalty.

Utanför glasväggen i lokalerna på Luntmakargatan i Stockholm arbetar hundratals medarbetare med utveckling, design och underhåll. Animatörer håller som bäst på att skapa ett filmintro till ett automatspel med 1930-talsfilmen The Invisible Man som tema. Totalt har Net Ent, som alla kallar bolaget, ett par hundra spel i olika kategorier och ett 90-tal kunder.

– Flera av dem som jobbar här kommer från Stockholmsbörsen. Vi har de bästa matematikerna i Sverige, de bästa grafikerna. Vi har personer från 23 olika länder här.

Per Eriksson talar sig varm för mång­falden. Han säger att det är den som skapar ”det fantastiska företagsklimatet” och innovationskraften i bolaget. Och bolaget befinner sig i något som liknar en positiv spiral på talangmarknaden.

– Ju mer kända vi blir, desto lättare blir det att hitta duktigt folk. Hos oss kan alla söka, det spelar ingen roll var man kommer ifrån, vad man har för namn, vad man har för ålder, vad man har för kön. Alla ska kunna få jobb. Det viktiga är att man har rätt attityd, och givetvis är kompetensen viktig.

När man väl har fått tag på talangerna gäller det att behålla dem. Eriksson berättar engagerat om att det ska vara kul och intressant att jobba på Net Entertainment, att man ska kunna utvecklas.

– Vi vill bygga en så platt organisation som möjligt där individen tar eget ansvar. Jag själv är passionerat övertygad om att varje individ kan bidra så mycket bättre än om någon chef berättar vad som behöver göras.

– Sen måste det vara okej att göra fel ­också. Vi är ledande i vår bransch när det gäller innovationer och då måste vi ha ett klimat där man känner att det är okej att göra fel. Och det är viktigt att påminna om, för det kommer ständigt in väldigt många nya personer, säger Eriksson.

– Vi ser till exempel på vår utvecklingsstudio i Kiev i Ukraina, där våra anställda tycker att det är fantastiskt att jobba. I deras företagskultur är man mer van vid att cheferna pekar med hela handen. Men vi ser den enorma kreativitet som vi får från Ukraina, det är underbart.

Ledningsgruppen består till hälften av kvinnor.

– Jag strävar aktivt efter att ha så mycket balans som möjligt. Du får en helt annan dynamik i bolaget med hälften kvinnor, hälften män. Men jag vill också lägga till kulturer. Jag är stolt över att vi har 23 olika nationaliteter.

I hela bolaget är relationen 35 procent kvinnor, 65 procent män.

– Men det är vi ändå bäst i branschen på. Om man ger sig fasen på att man vill så kan man, och därför tycker jag inte att kvotering är speciellt bra. Då finns det risk att någon kan komma och säga att du sitter här för att du är kvoterad, inte för att du är kompetent.

– Vi har ett exempel på vår driftavdelning, där var det jättegrabbigt. Nu har vi en tjej som är nätverkstekniker. Bara att se vad som händer i den här gruppen när hon kommer in är fantastiskt.

Net Entertainment har formulerat sina kärnvärden i fem punkter. Per Eriksson räknar upp dem, men kommer i hastigheten inte på den femte och blir lite förlägen.

– Man får inte missa på dem … ”Simplicity in all we do.”

Precis som speloperatören Betsson har Net Entertainment en bakgrund i Cherry­företagen. Net Ent bildades av Cherry och Kinnevik 1996, men Kinnevik gick ur sitt ägande i Cherryföretagen för tiotalet år sedan. I dag är Kinnevikveteranen Vigo Carlund ordförande. Sedan börsnoteringen i april 2007 har aktien gått upp 1 500 procent. I år är uppgången 55 procent sedan kursen tagit ett glädjeskutt på nästan 10 procent efter förra veckans delårsrapport.

Ni växer så det knakar. Går det att ­fortsätta i den här takten?

– Ja, det gör det absolut. Det är fantastiskt att jobba i en bransch utan konjunktursvängningar. Vi har en underliggande tillväxt i Europa på ungefär 7 procent, i världen räknar man med 14 procent de kommande åren. De första nio månaderna har vi växt med 35,5 procent år från år, så allting är möjligt, men det blir tuffare och tuffare. Vi springer ett maraton i sprinterfart.

– Vad vi ska klara av att göra …

Per Eriksson börjar rita ett diagram på en bit papper. På ena axeln skriver han innovation, på den andra disciplin.

– För att lyckas måste du ha disciplin. Det går inte bara att lattja och tycka att det här är spel och kul grejer, utan här gäller det att vara noga med det man gör och med besluten man fattar. Men när man vill ha disciplin är det lätt att man bygger byråkratiska strukturer och kontrollfunk­tioner. Till slut har du en hierarki som är hopplös för kreativiteten.

Eriksson förklarar hur Net Ent i stället vill bygga något han kallar för en tältorganisation.

– Du ska kunna bygga upp den, ta ner den, och flytta den och bygga upp den någon annan­stans. Jag tycker det är viktigt att fortsätta våga behålla innovationen hos oss.

Högst upp till höger i diagrammet skriver han ”Challenger”.

– Det är enormt jobbigt att ligga här. Jag ser till att de personer jag har runt omkring mig utmanar mig, och att vi utmanar varandra hela tiden, så att vi inte blir bekväma.

Marknaden för internetspel är inte stor – den är gigantisk. I år väntas det globala bruttospelsöverskottet bli 29 miljarder euro, alltså de pengar som blir kvar i spelbolagen när de har betalat ut vinsterna. Av den summan står Europa för hälften. Samtidigt håller Europas spelmarknad på att ritas om. I branschen pratas det mycket om reglering, eller omreglering. Det innebär att fler länder öppnar för konkurrens, men under ordnade former. Spelbolag får ansöka om licens, måste få sina spel godkända och betala skatt i landet. I gengäld kan det marknadsföra sig och verka inom landets gränser. Eriksson tycker att en reglerad marknad är att föredra eftersom det då finns tydliga spelregler.

– Danmark är ett exempel på en bra regleringsprocess när man gick från ett spelmonopol till att flera speloperatörer kan verka. Där har man en skattesats på 20 procent. Storbritannien, som nu håller på att omreglera, kommer ha en skattesats på 15 procent, medan Frankrike har 33 procent; då blir det svårt för operatörerna.

En stor spelmarknad som nyligen reglerats är Italien där Net Ent var tidigt ute. Bolaget håller också på att söka licens i Spanien.

– Ju fler kunder vi har, och ju mer geografiskt spridda vi är, desto bättre. Och det finns mycket kvar att göra.

Net Entertainment utvecklar sina spel i Sverige och i Ukraina, men datacenter, försäljning och support ligger på Malta, liksom Live Casino-studion där en livs levande dealer finns tillhands 24 timmar om dygnet. Dataservrar står också i Gibraltar, Nederländerna, Danmark och på kanal­ön Alderney.

Är det av skatteskäl som ni ligger på Malta?

– Det beror på att vi inte får bedriva vår verksamhet från Sverige. Vi hade gärna gjort det, men lagstiftningen ser ut på det sättet. Det är också på Malta våra kunder finns, Betsson, Unibet, de flesta. Vi hade gärna varit på andra ställen också, men vi är där vi får vara.

Är Sverige på väg att släppa in fler ­aktörer?

– Hade du frågat mig för ett år sedan så hade jag sagt ja. Om man tittar på vad de olika partierna säger så är det egentligen bara Vänsterpartiet som är emot en omreglering av marknaden. Och det blir förstås intressant att se vad beslutet att stämma Sverige inför EU-domstolen kommer att leda till.

Vad tycker du om Svenska Spel?

– De är väldigt duktiga. De har hållit på i många år och vet vad de håller på med. Men personligen är jag emot monopol, det spelar ingen roll vad det gäller.

Per Eriksson har fram till nu utstrålat en positiv, nyfiken energi. Men när Affärsvärlden undrar om han inte har några moraliska problem men att arrangera spel så smyger sig ett stråk av irritation in i rösten. Han har hört frågan förut.

– Vi är i underhållningsbranschen och all underhållning kostar pengar. Går du på bio kostar det pengar. Går du på konsert kostar det pengar. Att spela på kasino kostar också pengar. Det finns personer som har problem. Det finns spelmissbruk. En procent av dem som spelar har någon typ av beroende och dem ska man givetvis se till att hjälpa. Men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att 99 procent spelar för att det är kul.

Han säger att på en trisslott går lite över 50 procent av insatsen tillbaka till spelarna, Postkodlotteriet har runt 40 procent medan Net Ents återbetalning är 97 procent.

– Och då kan man fråga sig om det är moraliskt okej av TV4 att ha triss-skrap varje morgon när man har lite mer än 50 procents chans att vinna.

Han konstaterar att det också är en generationsfråga.

– Många ur den äldre generationen är vana vid allt som är landbaserat och tycker att skraplotter är trevligt. Men den yngre generationen är ­online hela tiden. Det är bara att se till att det här utvecklas på ett bra sätt under kontrollerade former.

Spelar du själv?

– När jag har tid. Men det har jag inte. När jag var i Las Vegas spelade jag lite grann men det var väldigt ont om tid.

Så det är inte det första du gör när du kommer hem?

– Jag har fyra barn, en kanin, en hund, en häst och en fru.

Per Eriksson brister i skratt när han inser att han har prioriterat familjemedlemmarna i en märklig ordning, innan han fortsätter:

– Så att spela är inte min högsta prioritet.

Idrottande stockholmare

Namn: Per Christian Eriksson.

Ålder: 52.

Född: I Stockholm, ”bakom Stadion”.

Håller på: Djurgården.

Bor: Saltsjöbaden.

Utbildning: Civilekonom från Stockholms universitet.

Karriär: Siemens Nixdorf, ”började som trainee och slutade som divisionschef”. Vd Dell Nordic. Chef Dell EMC, Europa, Mellanöstern, Afrika. Vd Dustin. Vd Net Entertainment sedan 2012.

Familj: Fru och fyra barn, 26, 16, 14 och 11 år.

Övriga uppdrag: Styrelseordförande Memnon Networks.

På fritiden: Golf, tennis, ­skidor (både utför – helst – och på längden), cykling.

Favoritspel: Eggomatic. ”Det kommer från en dröm som en av våra spelutvecklare hade.”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF