Vinstökning för Pharmacia

Pharmacia redovisade ett resultat för årets första kvartal som var i linje med marknadens förväntningar. Resultatet per aktie hamnade på 0,32 dollar per aktie. Försäljningen av storsäljaren Celebrex mot ledgångsreumatism nådde dock inte upp till förväntningarna. Bruttomarginalen förbättrades däremot med 2 procentenheter.

”Vi är mycket nöjda med rörelseresultatet för första kvartalet och den fortsatt starka utvecklingen av företagets läkemedelsverksamhet”, säger Pharmacias styrelseordförande och VD Fred Hassan.

Nettoförsäljningen inom Pharmacias läkemedelsverksamhet var 3,2 miljarder dollar under första kvartalet, vilket är 13 procent mer än under första kvartalet 2000. Försäljningen av lantbruksprodukter uppgick till 1,3 miljarder dollar, en minskning med 1 procent jämfört med samma period förra året. Den sammanlagda försäljningen hamnade på 4,5 miljarder dollar vilket var något lägre än vad marknaden väntat sig, enligt en sammanställning från SME Direkt. Analytikernas hade förväntat sig en omsättning på 4,7 miljarder kronor.

Pharmacia redovisade ett resultat efter justeringar för första kvartalet på 423 miljoner dollar vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,32 dollar. Det är en ökning med 19 procent än resultatet för första kvartalet 2000. Resultatet var dock något lägre än förväntningarna som låg på 0,33 dollar per aktie.

Nettoresultatet för läkemedel under första kvartalet ökade med 27 procent till 365 miljarder dollar exklusive Pharmacias minoritetsintresse i dotterbolaget Monsanto.

Bakom ökningen av läkemedelsförsäljningen ligger främst en ökning med 18 procent av försäljningen i USA. Globalt sett ökade försäljningen av receptförskrivna läkemedel med 15 procent. Exkluderat för valutakurseffekter var den globala ökningen 19 procent

Celebrex, eller Celebra som läkemedlet också heter, mot ledgångsreumatism nådde under första kvartalet en försäljning av 649 miljoner dollar. Det är en försäljningsökning med 24 procent, men ökningen är dock mindre än vad analytikerna hade räknat med. Deras prognos låg på en försäljning som motsvarade 795 miljoner dollar.

Försäljningen av Ambien, det ledande medlet i USA mot sömnstörningar, ökade under kvartalet med 114 procent till 215 miljoner dollar. Försäljningsökningen påverkades genom upphandling till lager inför en prishöjning i mars.

Pharmacias bruttomarginal förbättrades under kvartalet med 2 procentenheter till 68 procent. Bakom detta ligger främst förbättrade marginaler inom läkemedelsverksamheten. Kostnaderna för bland annat försäljning, administration ökade under första kvartalet med 2 procentenheter till 38 procent i förhållande till försäljningen. Det beror på investeringar i den europeiska lanseringen av Celebrex samt vinstdelning och andra kostnader med anknytning till Celebrex.

”Det nya bolaget har nu fullbordat sina första tolv månader och vi kan verkligen hävda att vi har genomfört den första rangens prestation som vi utlovade, samtidigt som Pharmacia nu har skaffat sig en position för långvarig stark tillväxt. Detta har åstadkommits genom ständig fokusering på försäljningstillväxt. Vi har dessutom nått de planerade synergieffekterna och kostnadsbesparingarna” påpekar Fred Hassan i en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.