Vitrolife starkare än väntat

Medicinteknikföretaget rapporterar en försäljning och vinst som steg mer än väntat.
Vitrolife starkare än väntat - rapport-penna-glasogon-700_binary_6879127.jpg

Vitrolife hade en försäljning på 378 miljoner kronor (284) under det tredje kvartalet 2019, motsvarande en ökning om 33 procent i svenska kronor.

Försäljningen ökade i lokala valutor med 27 procent varav 15 procent utgjorde organisk tillväxt.

Ebitda-resultatet uppgick till 155 miljoner kronor (121), motsvarande en marginal om 41 procent (43). Valutaförändringar påverkade ebitda positivt om 9 miljoner kronor.

Nettoresultatet uppgick till 107 miljoner kronor (75), vilket gav ett resultat per aktie om 0:98 kronor (0:69).

Enligt Bloomberg News sammanställning av två analytikerestimat låg snittförväntningarna på en försäljning på 349 miljoner kronor och ett ebitda-resultat om 129 miljoner kronor.

Vitrolife redovisade en tillväxt inom samtliga marknadsregioner och affärsområden under det tredje kvartalet. För koncernen låg försäljningstillväxten på 27 procent i lokala valutor under kvartalet.

Det framgår av rapporten för det tredje kvartalet.

Den organiska tillväxten svarade för 15 procent medan förvärvad tillväxt inom affärsområdet Genomics låg på 12 procent.

ABG Sundal Collier skriver i en rapportkommentar att de hade räknat med en organisk tillväxt på 10 procent. Vitrolifes ebitda-resultat på 155 miljoner i kvartalet överträffade analyshusets förväntningar med 12 procent.

Starkt bidragande till tillväxten var region Japan och Oceanien. Försäljningstillväxten i regionen var 69 procent i lokala valutor. Här uppges den nylanserade timelapseinkubatorn Embryoscope Flex i Japan ha bidragit positivt till tillväxten.

Försäljningen i region Japan och Oceanien steg till 71 miljoner kronor (38) under kvartalet.

Sett till affärsområden hade det största affärsområdet sett till försäljning, Media, en tillväxt på 1 procent i lokala valutor. Här begränsades tillväxten av en minskad försäljning i Kina. Leveransproblem som uppkom under det andra kvartalet avseende några mediaprodukter tyngde.

Leveransproblemen åtgärdades under tredje kvartalet och Vitrolife arbetar nu för att klinikerna ska byta tillbaka till Vitrolifes produkter från de konkurrerande produkter som dessa använt under den tiden Vitrolife har haft leveransproblem.

För det näst största affärsområdet Time-lapse steg försäljningen med 45 procent i lokala valutor. Disposable Devices såg en uppgång på 11 procent i lokala valutor medan motsvarande siffror för det minsta affärsområdet ART Equipment var upp 35 procent i lokala valutor.

Det senast nytillkomna affärsområdet Genomics hade under kvartalet en försäljning på 37 miljoner kronor som var grovt sett dubbel så stor som ART Equipment.

ABG Sundal Collier uppger i sin rapportkommentar att Vitrolife handlas till ett EV/EBIT på 33 gånger estimaten för 2020. Sett till ett tvåårigt historiskt genomsnitt skulle denna värdering motsvara en rabatt på 5 procent.

Vitrolife stiger i den tidiga handeln på onsdagen med 17 procent till 184:90 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets