Viva Wine Group ökade omsättningen på samtliga marknader

Vinbolaget Viva Wine Group redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.
Viva Wine Group IPO
Ett av Viva Wine Groups varumärken, Lynx. Andra exempel är II Barone, Pietro di Campo, Leva och Ecologica.

Rörelsevinsten minskade, men fjolåret innehöll också poster av engångskaraktär. Det justerade resultatet redovisade mindre förändringar.

Omsättningen steg 5,5 procent till 952 miljoner kronor (902). Den organiska försäljningstillväxten var 4,5 procent (-4,9).

Marknadsandelen ökade i Sverige till 26,3 procent (25,3), i Finland till 19,2 procent (15,9) och i Norge till 5,8 procent (5,0).

“Under tredje kvartalet ökade vi försäljningen på samtliga marknader, trots utmanande marknadsförutsättningar och fortsatt svagt konsumentsentiment. I Norden har vi fortsatt starkt momentum med höga volymökningar”, uppger VD Emil Sallnäs i rapporten.

Ebita-resultatet blev 73 miljoner kronor (150), med en ebita-marginal på 7,7 procent (16,6).

Justerat ebita-resultat blev 77 miljoner kronor (87).

Rörelseresultatet blev 45 miljoner kronor (116), med en rörelsemarginal på 4,7 procent (12,9). Stor del av skillnaden kan härledas till positiva engångseffekter från försäljning av lagerfastighet i det tredje kvartalet i fjol.

Resultatet efter skatt blev 43 miljoner kronor (94), en minskning med 54,3 procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,43 kronor (0,96), vilket innebär en minskning med 55,2 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 14 miljoner kronor (68).

Vill fortsätta expandera

“Vår plattform för europeisk e-handel är nu konsoliderad efter att det nya lagret i Tyskland har tagits i drift. Vi är därmed väl positionerade för fortsatt expansion i Europa. Samtidigt fortsätter vi öka marknadsandelarna på alla våra nordiska marknader”, uppger Emil Sallnäs.

Viva Wine Group-chefen skriver också att man analyserat utfallet i Högsta domstolen, ett utfall som bekräftade att distanshandel från andra europeiska länder var laglig.

“Vi har som del i detta utvärderat potentialen i relation till andra europeiska e-handelsmarknader, inte minst i östra Europa. Vi fortsätter givetvis bevaka den svenska e-handelsmarknaden men fokuserar i dagsläget på fortsatt e-handelsexpansion i östeuropa. Samtidigt välkomnar vi att Systembolaget stärker sitt e-handelserbjudande till svenska konsumenter, vilket är viktigt för vår svenska affär”, uppger han.

Viva Wine Group, Mkr Q3-2023 Q3-2022 Förändring
Nettoomsättning 952 902 5,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent 4,5 -4,9
EBITA 73 150 -51,3%
EBITA-marginal 7,7% 16,6%
Justerat EBITA 77 87 -11,5%
Justerad EBITA-marginal 8,1% 9,6%
Rörelseresultat 45 116 -61,2%
Rörelsemarginal 4,7% 12,9%
Nettoresultat 43 94 -54,3%
Resultat per aktie, kronor 0,43 0,96 -55,2%
Kassaflöde från löpande verksamhet 14 68 -79,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF