Volvo avbryter miljardsatsning i Kina: ”Har inte kunna komma överens”

Volvo avbryter sin miljardsatsning på en egen sammansättningsfabrik i Kina. Parterna har inte kunnat komma överens, berättar bolagets presschef Claes Eliasson för Afv.
Volvo avbryter miljardsatsning i Kina: ”Har inte kunna komma överens” - VolvoKina
Volvo avbryter sin miljardsatsning i Kina.

Efter segdragna förhandlingar i snart två år avbryter Volvo sina planer på att för 1,1 miljard kronor förvärva en sammansättningsfabrik i Taiyuan från kinesiska Jiangling Motors Co.

”Parterna har inte kunnat komma överens på en rad punkter”, konstaterar Volvos presschef Claes Eliasson för Affärsvärlden.

Han vill dock inte gå in på vilka punkter det skurit sig med den kinesiska säljaren av fabriken. Enligt planerna skulle Volvo där från slutet av 2022 producera chassi, hytter och målning för initialt 15 000 lastbilar. Två år tidigare sålde Volvo totalt 4 500 tunga lastbilar i Kina, så nu skulle man få kapacitet för en rejäl expansion i Kina.

Ruta ett

Den tänkta köpeskillingen på 1,1 miljard kronor var enbart för byggnaderna, utöver det skulle de inredas med egna maskiner för produktionen.

Motorer och växellådor skulle däremot fortsättas att importeras till Kina från Volvos enheter utanför Kina. Därmed skulle Volvo undvika tunga investeringar i Kina i teknik som försvinner med övergången till eldrift.

Nu går Volvo tillbaks till ruta ett.

”Vi fortsätter nu som vi hittills gjort att importera kompletta lastvagnar till Kina”, säger Claes Eliasson och menar att Volvo därmed inte tappat någon värdefull tid på den kinesiska marknaden, den största i världen med 40 procent av världsmarknaden.

Scanias satsningar skjuts fram

Inte heller för Scania har det varit lättkörd terräng i Kina. Redan innan Volvo i augusti 2021 inledde förhandlingarna med Jiangling hade Scania i november 2020 aviserat att man skulle bygga en helägd anläggning för lastvagnsproduktion i Rugao. Siktet var inställt på en produktionsstart i början på 2022.

”Kapaciteten planeras för en produktion av ca 50 000 bilar”, bekräftar Scanias presschef Erik Bratthal.

Det kan jämföra med ca 30 000 i Sydamerika och nära 90 000 i Europa.

Det skulle bli Scanias största satsning sedan etableringen i Latinamerika på 1950-talet, framhöll Scanias dåvarande VD Henrik Henriksson i en intervju med Dagens Industri. Han talade om en ”gigantisk” investering på mångmiljardbelopp. Att Scania valde bygga en helägd anläggning var för att söka minimera risken av teknikstöld.

”Produktionsstarten i Scanias anläggning har skjutits fram flera gånger, från först 2022 till 2023 och nu till slutet av 2024 eller början av 2025”, säger Erik Bratthall till Affärsvärlden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets