Volvo Cars minskade försäljningen med 22,1% i mars

Biltillverkaren Volvo Cars minskade försäljningen av bilar med 22,1% i mars till totalt 58 677 sålda bilar. Efterfrågan bland kunder är fortsatt stark, uppger företaget i ett pressmeddelande.
Volvo Cars
Volvo Cars, fabriken i Torslanda. Foto: Adam Ihse / TT
Volvo Cars har under perioden haft störningar i sin leveranskedja. Antalet sålda bilar per månad ökade gradvis. På grund av störningar relaterade till en specifik halvledare väntas den trenden nu inte följas tillfälligt under det andra kvartalet.

I mars utgjorde försäljningen av Volvo Cars Recharge-modeller 35,5% av alla Volvo-bilar som såldes globalt. Försäljningen av helt elektriska bilar utgjorde 9,0% av den totala försäljningen. Volvo Cars arbetar strategiskt mot att fasa ut förbränningsmotorer.

Europa, som är den viktigaste marknaden för Volvo Cars, minskade med 30,4%. Bäst gick USA som backade med 5%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.