Volvo Cars-VD:n köper aktier – efter Affärsvärldens kritik

Affärsvärlden har kritiserat att VD, chefsjurist och teknikchef i Volvo Cars äger mer aktier i Polestar än i egna bolaget. Nu har VD:n Håkan Samuelsson öppnat plånboken och kommer köpa aktier för 25 miljoner kronor. Aktiespararnas chefsjurist tror att kritiken från Afv kan ha spelat in i Samuelssons beslut.
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson. Foto: Adam Ihse / TT /

Volvo Cars styrelse har beslutat att den som tecknar aktie i bilbolagets IPO kommer att få betala 53 kronor per aktie. Tidigare hade bolaget kommunicerat att teckningskursen skulle hamna i ett intervall mellan 53 och 68 kronor per aktie.

I måndagens pressmeddelande skriver Volvo Cars att det funnits ”ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden” för att teckna sig för aktier.

”Vi är mycket glada för det starka stöd som långsiktiga institutionella investerare visat, samtidigt vill jag även lyfta det stora intresset för att teckna aktier som allmänheten visat. Som börsnoterat bolag kommer vi att arbeta hårt för att genomföra vår affärsplan och skapa ytterligare värde för alla aktieägare”, säger Volvo Cars VD Håkan Samuelsson i en kommentar.

”Det är ganska hårresande”

I Volvo Cars prospekt framgick det att VD Håkan Samuelsson, teknikchefen Henrik Green och chefjuristen Maria Hemberg indirekt äger mycket aktier i Polestar. Håkan Samuelsson ägde då 0,051% av Polestar mot bara 0,044% av Volvo Cars. Även i kronor och ören var innehavet i Polestar värt mer än Samuelssons ägande i Volvo Cars.

”Håkan Samuelsson har alltså ekonomiska incitament att gynna Polestar på bekostnad av Volvo Cars”, skrev Affärsvärldens chefredaktör Peter Bensson i en ledare förra veckan.

Teknikchefen Henrik Green har, mätt i kronor, ett betydligt större ägande i Polestar än i Volvo Cars. Detsamma gäller för chefjuristen Maria Hemberg.

”Det här är faktiskt ganska hårresande. Geely har alltså riggat det hela så att Volvos nyckelpersoner har incitament att gynna Polestar mer än Volvo Cars. Och det vi läser om i prospektet är så klart bara ett utsnitt av verkligheten. Utöver det kan det tänkas finnas oräkneliga andra ”upplägg” som gynnar Volvos konkurrerande systerbolag. Bara fantasin sätter gränser”, skrev Benson och fortsatte:

”Det är dock viktigt att understryka att incitament inte med automatik styr agerande. Har man god ryggrad så motstår man moraliska tassemarker även om incitamenten pekar ditåt. Vi hoppas och tror att Volvocheferna är mer lojala med Volvo än med Geely. Men säker kan man inte vara.”

Volvo Cars VD tecknar sig för aktier för 25 miljoner kronor i börsnoteringen

Men under måndagseftermiddagen meddelade Volvo Cars dock att Håkan Samuelsson kommer att köpa B-aktier för 25 miljoner kronor i samband med noteringen. Det köpet gör att han äger marginellt mer i Volvo Cars i % än i Polestar. I kronor och ören blir de båda innehaven ungefär lika stora.

Aktiechefen inte oroad över insynsägandet

Swedbank Robur är en av ankarinvesterarna i Volvo Cars börsnotering. Affärsvärlden har frågat fondjätten om hur de ser på att chefer i Volvo Cars äger aktier i Polestar värda mer pengar än innehavet i egna bolaget.

”Beslutet att gå in som corner-stone investerare togs efter att vi noggrant har analyserat bolaget under en tid. I övrigt kommenterar vi inte pågående affärer”, säger Stefan Sundblom, aktiechef Norden på Swedbank Robur.

Robur vill inte svara på ytterligare frågor.

Anders Oscarsson är aktiechef och ägaransvarig på AMF som också investerat i Volvo Cars. Han ser ”inte den risken” att Volvo Cars-cheferna skulle gynna Polestar snarare än sitt eget bolag.

”Nummer ett är att jag vet att det finns revisorer och interna kontrollsystem som ska motverka sånt. Dessutom har Polestar en egen ledning”, säger Oscarsson och fortsätter:

”Jag förstår att man kan misstänka det, men det är inget jag oroar mig för.”

Tänkte du något på det här när AMF skulle investera?

”Det kan jag inte påstå. Det viktiga för mig är att Volvo Cars lyckas med den omställningen man har framför sig. Och det tror jag att de har goda möjligheter att göra”.

Bornold: Det är naturligt

Inte heller Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, ser något problem i chefernas ägande i de olika bolagen.

”Det är så att Volvo Cars är ett bolag som Geely köpte av Ford. Polestar har man däremot i princip startat själva. Av naturliga skäl fanns det fler aktier att fördela i det bolaget än i något man köpt. Jag ser farhågorna men det ser ut såhär i ganska många strukturer när man får vara med när ett bolag startas från scratch i princip”, säger han.

I grund och botten är det positivt att en VD investerar i det egna bolaget, säger Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton om Håkan Samuelssons nya köp.

Han tar upp att det är svårt att veta vilka möjligheter Samuelsson haft att investera i Polestar respektive Volvo Cars.

”Om han erbjudits större möjligheter att investera i Polestar än i Volvo så hade det kunnat vara en signal om vad Geely velat att hans fokus ska ligga på. Det kan vara så att han erbjudits andra möjligheter att investera i Polestar jämfört med Volvo, men det blir oavsett det positivt att han nu sätter ner foten och säger att han investerar mycket pengar i Volvos introduktion. 25 miljoner är, hur man än vrider och vänder på det, ganska mycket pengar”, säger Sverre Linton.

Tror kritiken kan ha spelat in

Aktiespararnas jurist säger också att det kommit flera signaler senaste dagarna som tyder på att Volvo Cars och Geely ”vill rensa undan en massa oklarheter som man mött kring introduktionen”. Geelys A-aktier har stämplats om till B-aktier efter vad Linton spår ”hårt tryck” från investerare. Dessutom har värderingen hamnat i nedre teckningsintervallet, säger Linton.

Tror du att Affärsvärldens kritik mot chefernas ägande i de båda bolagen kan ha spelat in i att Samuelsson nu investerar 25 miljoner?

”Ja, det tror jag. Det har säkert kommit tryck från flera håll i alla de här frågorna, från olika aktörer. Det är klart att när något sådant uppmärksammas så ger det dem en funderarare. Man vill visa att han tycker att bolaget är värt investera i – det väger så klart tungt att någon den i den positionen tror på bolaget”.